Terugvorderen kosten nu er een recall is

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
TonyDP
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Terugvorderen kosten nu er een recall is

#1 , 13 mar 2025 09:13

Beste allen,

In mei van het jaar 2021 kreeg ik voor mijn BMW een foutmelding wat betreft de aandrijving.
Na een diagnose van de garage bleek dat de uitlaatgasrecirculatiekoeler vervangen diende te worden.
Deze interventie werd uitgevoerd en uiteraard betaald door mezelf voor een bedrag van €1.078,59.
Deze week krijg ik van de garage een mail waarin BMW erkent dat deze AGR-koeler niet voldoet aan de kwaliteitsstandaard van BMW Group.

Een deel van deze mail:

Op basis van kwaliteitsanalyses hebben wij vastgesteld dat de uitlaatgasrecirculatiekoeler in uw voertuig niet aan de kwaliteitsstandaard van de BMW Group voldoet. De uitlaatgasrecirculatiekoeler van uw motor kan gedurende de levensduur van het voertuig mogelijk ondicht worden. De lekkende koelvloeistof kan in combinatie met roet- en olieafzettingen in de uitlaatgasrecirculatiekoeler ontvlambare afzettingen veroorzaken. Dit kan er lokaal toe leiden dat het aanzuigsysteem verschroeit of kan zelfs tot een voertuigbrand leiden.

Wat doen wij?
Wij zien graag dat uw voertuig optimaal functioneert. Daarom moet de uitlaatgasrecirculatiekoeler van uw voertuig door een geoptimaliseerde variant worden vervangen.

Deze uit te voeren maatregel is voor u natuurlijk gratis.

Totdat de maatregel is uitgevoerd verzoeken wij u aandacht te blijven schenken aan tekenen van een mogelijk koelvloeistoflek. Dit kan bijvoorbeeld een laag koelvloeistofpeil zijn dat via een Check-Control-melding met de informatie "Koelvloeistofpeil bijvullen", “Storing aandrijving” of “Motor oververhit” wordt weergegeven.

Uiteraard kan deze niet meer gratis vervangen worden aangezien ik deze reeds laten vervangen heb op mijn eigen kosten.
Mijn vraag is nu in hoeverre ik kan eisen dat ze mij deze kosten terug dienen te betalen?

Alvast bedankt.

mava105

#2 , 13 mar 2025 09:52

Stel hun gewoon de vraag.

dako

#3 , 14 mar 2025 13:13

Lijkt mij moeilijk tenzij jij (of eventueel met hulp van garage) kan aantonen dat het probleem dat jij had identiek is aan het probleem is dat nu via de terugroepactie verholpen kan worden.(vb verschroeid aanzuigsysteem)

Hoewel zelfde onderdeel kan het zijn dat jou probleem hiermee helemaal iets anders was dan het probleem waarvoor nu terugroepactie is.

Het zal dus aan jou zijn om dit wel aan te tonen als je terugbetaling wil.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 mar 2025 18:13

En bij "Nee" stel je die vraag aan BMW België ... of ineens in Duitsland

TonyDP
Topic Starter

#5 , 17 mar 2025 08:09

De mail is verstuurd met de vraag

TonyDP
Topic Starter

#6 , 17 mar 2025 08:11

Lijkt mij moeilijk tenzij jij (of eventueel met hulp van garage) kan aantonen dat het probleem dat jij had identiek is aan het probleem is dat nu via de terugroepactie verholpen kan worden.(vb verschroeid aanzuigsysteem)

Hoewel zelfde onderdeel kan het zijn dat jou probleem hiermee helemaal iets anders was dan het probleem waarvoor nu terugroepactie is.

Mogelijks, maar het eindresultaat is dezelfde: foutmelding zoals ze zelf aangeven en de diagnose was deze koeler

TonyDP
Topic Starter

#7 , 17 mar 2025 08:12

En bij "Nee" stel je die vraag aan BMW België ... of ineens in Duitsland
Bedankt, was ik ook van plan. Nu even afwachten op reactie van mijn mail, zoniet eerst de eigenaar van de garage aanschrijven, en dan zoals je aangaf BMW België.
Het zou wel handig zijn moest ik weten dat het rechtsysteem in dit geval zegt dat je de som kan terugeisen, ipv op goodwill van de garage te rekenen.

dako

#8 , 17 mar 2025 15:21

Mogelijks, maar het eindresultaat is dezelfde: foutmelding zoals ze zelf aangeven en de diagnose was deze koeler
Maar (juridisch) eindresultaat zal niet hetzelfde zijn...

Technisch onvoldoende onderlegd in auto onderdelen, maar je vermeld "De lekkende koelvloeistof kan in combinatie met roet- en olieafzettingen in de uitlaatgasrecirculatiekoeler ontvlambare afzettingen veroorzaken. Dit kan er lokaal toe leiden dat het aanzuigsysteem verschroeit of kan zelfs tot een voertuigbrand leiden."
Als je kan aantonen dat jou probleem met dit onderdeel identiek was (lekkende koelvloeistof in deze unit, verschroeit aanzuigsysteem,...) kan je dit m.i. trachten te verhalen, maar is dit een ander probleem met dit onderdeel (vb ergens een klep, roest, geen onderhoud als dit nodig zou zijn,...) geef ik je weinig kans.

Als er een terugroepactie is voor vb een distributieriem van gebrekkige kwaliteit (vb mogelijks vroegtijdige slijtage met verhoogd risico op breuk/schade tot gevolg) en jij hebt jou distributieriem al laten vervangen tijdens een gewoon onderhoud (zonder problemen voorgeschreven Km's bereikt) ga je m.i. ook geen terugbetaling van deze vervanging krijgen.
Heb je echter schade gehad door een kapotte distributieriem voor de vervangingsperiode, en volgt er volgt dan een terugroepactie is het een ander verhaal en kan je m.i. jou kost/schade wel koppelen aan de vroegtijdige slijtage.

Terug naar “Stel een vraag”