Beste allen,
In mei van het jaar 2021 kreeg ik voor mijn BMW een foutmelding wat betreft de aandrijving.
Na een diagnose van de garage bleek dat de uitlaatgasrecirculatiekoeler vervangen diende te worden.
Deze interventie werd uitgevoerd en uiteraard betaald door mezelf voor een bedrag van €1.078,59.
Deze week krijg ik van de garage een mail waarin BMW erkent dat deze AGR-koeler niet voldoet aan de kwaliteitsstandaard van BMW Group.
Een deel van deze mail:
Op basis van kwaliteitsanalyses hebben wij vastgesteld dat de uitlaatgasrecirculatiekoeler in uw voertuig niet aan de kwaliteitsstandaard van de BMW Group voldoet. De uitlaatgasrecirculatiekoeler van uw motor kan gedurende de levensduur van het voertuig mogelijk ondicht worden. De lekkende koelvloeistof kan in combinatie met roet- en olieafzettingen in de uitlaatgasrecirculatiekoeler ontvlambare afzettingen veroorzaken. Dit kan er lokaal toe leiden dat het aanzuigsysteem verschroeit of kan zelfs tot een voertuigbrand leiden.
Wat doen wij?
Wij zien graag dat uw voertuig optimaal functioneert. Daarom moet de uitlaatgasrecirculatiekoeler van uw voertuig door een geoptimaliseerde variant worden vervangen.
Deze uit te voeren maatregel is voor u natuurlijk gratis.
Totdat de maatregel is uitgevoerd verzoeken wij u aandacht te blijven schenken aan tekenen van een mogelijk koelvloeistoflek. Dit kan bijvoorbeeld een laag koelvloeistofpeil zijn dat via een Check-Control-melding met de informatie "Koelvloeistofpeil bijvullen", “Storing aandrijving” of “Motor oververhit” wordt weergegeven.
Uiteraard kan deze niet meer gratis vervangen worden aangezien ik deze reeds laten vervangen heb op mijn eigen kosten.
Mijn vraag is nu in hoeverre ik kan eisen dat ze mij deze kosten terug dienen te betalen?
Alvast bedankt.