geschrapte nummerplaat en vraag om inlichtingen politie

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
paleosuches
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

geschrapte nummerplaat en vraag om inlichtingen politie

#1 , 03 mar 2025 15:35

Op 16 november 2024 werd de nummerplaat van een auto geschrapt (bewijs van schrapping post en bevestiging DIV)

De vorige bezitter van de nummerplaat kreeg een PV met vraag om inlichtingen wegens kleine snelheidsovertreding 133 km (126 km (gecorrigeerd ipv 120 en in het verkeer brengen voertuig zonder geldige nummerplaat (overtreding 2e graad).

De Federale wegpolitie stelde zelf al in het PV vast de dat plaat geschrapt was.

Het voertuig waarop de valse plaat bevestigd was, was van een ander merk en kleur dan het voertuig waarop de plaat voor de schrapping bevestigd was.

Om de Wegpolitie ter wille te zijn werd het inlichtingenblad ingevuld met vermelding en kopie schrapping.

Er werd door de Wegpolitie aan de vorige eigenaar van de nummerplaat gevraagd klacht in dienen, dit lijkt mij onjuist; de DIV en de politie dienen nu het nodige te doen (seining), ik zie niet in dat een vorige bezitter van een geschrapte nummerplaat klacht kan indienen ?

LeenW

#2 , 03 mar 2025 15:43

Het kan zeker geen kwaad, net om bij volgende overtreding dat gezever te vermijden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2025 15:58

Reproductie kentekenplaat aan voertuig laten hangen?
Aangifte van misbruik aangeven.
Zeker nu als u ook uit andere EU land overtredingen kan toegestuurd krijgen.

Reclame

paleosuches
Topic Starter

#4 , 03 mar 2025 19:20

Inazuma dat dacht ik ook, maar ik merk dat mijn mening niet door de politie en de
DIV gedeeld wordt. In elk geval heeft de vorige bezitter van de geschrapte plaat het inlichtingen formulier verzonden naar de wegpolitie, met kopie naat het bevoegde politieparket, de DIV en naar de lokale politie van de zijn woonplaats, per post en per email. Vraag blijft of het gebruik van de geschrapte nummerplaat nu onafhankelijk van een eventuele klacht van de vorige gebruiker onderzocht gaat worden ? Het lijkt mij dat het initiatief nu bij de Politie en de DIV moet liggen.

Franciscus

#5 , 03 mar 2025 22:22

De vorige bezitter krijgt wel het PV opgestuurd.
Standaard procedure ...trouwens TS schrift ook niet van wanneer die overtreding was.
Voor een voertuig zonder kentekenplaten op de openbare weg wordt ook nagegaan wie de (vorige) eigenaar was.
Of met valse platen voor en achter.

paleosuches
Topic Starter

#6 , 04 mar 2025 06:36

Schrapping was op 16 oktober 2024, overtreding was op 13 februari 2025.

Franciscus

#7 , 04 mar 2025 13:43

Moet mijn antwoord wat aanpassen.
Onderzoek zal starten bij de laatst gekende eigenaar van de wagen.
Via geschrapte kentekenplaat en via chassisnummer.
Die moet dan bewijzen voorleggen dat voertuig verkocht is aan X of als wrak is verwijderd.
Er hing dus ofwel nog een reproplaat aan voor of achteraan of ???.
Gezien snelheidsovertreding ..waar?
Geflitst voor of achterzijde??
Allemaal zaken die we niet weten.

paleosuches
Topic Starter

#8 , 04 mar 2025 14:09

Akkoord Inazuma, bijkomend probleem is bij dergelijke zaken dat het inlichtingenformulier niet on line kan ingevuld worden ( betwisting boete wel) en dat het inlichtingenformulier (vraagstelling) gebaseerd is op de nummerplaathouder (vermoeden artikel 67 bis Wegverkeerwet) Bij (tijdelijk) verblijf in het Buitenland wordt het dus allemaal iets moeilijker voor de goed willende burger. Wat eventueel wel erger is is dat er mogelijk niet direkt een onderzoek wordt gestart naar het voertuig dat met een geschrapt nummerbord rijdt.

Franciscus

#9 , 05 mar 2025 13:17

Op basis van wat ?
Voor onwettig gebruik ( valsheden) is er geen aangifte gedaan.
Dat kunt u beter doen als ex kentekenplaten gebruiker.

paleosuches
Topic Starter

#10 , 05 mar 2025 18:18

Juist Inazuma, het is een ander voertuig dat met de geschrapte nummerplaat rond rijdt, maar wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil. Maar er wordt hulp geboden van de kant van de geschrapte nummerplaat houder.

Terug naar “Stel een vraag”