huur indexering

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Kurt1975
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huur indexering

#1 , 14 feb 2025 11:35

Hallo allemaal
wij huren sinds 2014 een klein huisje en betalen uiteraard huur, blijkbaar moest er bij intrekken van het huurhuis een EPC zijn. Deze is er niet en we zijn er nu pas achter. Wij zijn altijd goed gelovig geweest en hebben hier nooit iets van gezegd (we wisten het ook niet).
Nu is mijn mama overleden en hebben we voor het verkoop van haar huis een EPC moeten aanvragen en zo ben ik er achter gekomen dat er een EPC moet zij.
dit alles om het te kaderen. Nu kwam de verhuurde af met een nieuwe huurprijs door indexering. ik heb toen zelf ook via stabel de prijs berekend. Zij hadden A ingegeven en ik vroeg achter de EPC om het zelfde te doen en alles juist in te geven. Zij konden dit niet voorleggen. Dus toen ik met mijn huurcalculator aan kwam met geen EPC was de huurprijs lager dan we nu betalen.

Welke prijs moeten we we nu aanhouden hun huurprijs of de prijs van de calculator zonder EPC, en wat kan ik hiermee doen ?
volgens hun heeft de EPC geen invloed op de huurprijs.
bijkomende vraag: zij zeggen nu ook dat ze de huurprijs willen verhogen, wanneer kan dat en mag dat zomaar.
Wij betalen echt niet veel huur maar illen alles wettelijk in orde houden zonder ruzie te krijgen/maken

Alvast bedankt voor de antwoorden.

bosprocureur

#2 , 14 feb 2025 11:43

Op de huurprijs zelf heeft een EPC geen invloed.
Wèl op de manier van indexeren.
Als u de index nu correct berekent, zonder EPC dus, bekomt u de juiste, geïndexeerde prijs.

De huurpijs zelf gaan verhogen, kan slechts om de drie jaar.

Van wanneer dateert het huurcontract ?

LennieK

#3 , 14 feb 2025 12:30

Zie ook artikel 7 van de federale huurwet (= van toepassing op contracten getekend voor 01/01/2019);

"Deze herziening kan slechts plaatsvinden op het
einde van elke driejarige periode.
De herziening kan zowel door de huurder als de
verhuurder aan de andere partij gevraagd worden
maar uitsluitend binnen een precieze termijn: tussen de negende en zesde maand die het einde van
de driejarige periode voorafgaat.
Voorbeeld:
Indien de huurovereenkomst in werking trad op
1 augustus 2006 kan de herziening van de huurprijs door elke partij gevraagd worden tussen
1 november 2008 en 31 januari 2009.
Art. 7, § 1
van de huurwet
Na deze vraag zijn er twee mogelijke oplossingen:
• ofwel gaan de partijen akkoord over het principe
van de herziening en het bedrag ervan;
• ofwel bereiken de partijen geen akkoord; in dat
geval kan de vragende partij zich wenden tot de
vrederechter doch uitsluitend tussen de zesde
en derde maand die de einddatum van de lopende driejarige periode voorafgaat."

En hier op pag 38 voor meer uitleg en voorbeelden; https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf

Reclame

LennieK

#4 , 14 feb 2025 12:30

Wat ik hierboven schrijf geldt dus voor een aanpassing van de basishuurprijs.

Voor de indexering heb je inderdaad gelijk, je gebruikt de calculator van statbel en duidt aan 'geen epc'

Terug naar “Stel een vraag”