Buren uitbouw over erfgrens

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Boekhout21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Buren uitbouw over erfgrens

#1 , 08 feb 2025 22:40

Beste leden

Mijn ouders hebben nieuwe buren gekregen die het volledige huis gestript hebben en ook een verdieping uitgebouwd plus nog een gelijkvloerse uitbouw gezet hebben. Toen de bouw bezig was zijn er al wat dingen misgelopen: ze zijn op mijn ouders hun verandadak gaan staan en zware machinerie plus bakstenen op laten vallen. Dak gespleten en gebarsten. Terwijl dit gebeurde hebben ze geroepen, werkmannen spraken geen woord Nederlands. Met de aannemer zelf gepraat, ging het oplossen, aannemer is klaar nooit wat gehoord. Eigenaar huis blijft nu zeggen dat dit niet door zijn werkmannen veroorzaakt is. Wat kunnen we hiermee om te beginnen? Dan is er 10 cm over de erfgrens gegaan en “hangt” er isolatie met spachtelputz vermoeden we op de tuin van mijn ouders. De muur van de eerste verdieping aanbouw zal totaal tussen de 20 en 30 cm overhangen. Mijn vader is naar de plannen gaan kijken toen ze bij gemeente lagen ter goedkeuring, daar was dit allen niet op te zien. Gemeente zegt dat ze zich niet bemoeien met deze zaken. Regenpijp is weggehaald om deze dingen te doen zonder toestemming en is na aandringen van mijn vader opnieuw bevestigd, schots en scheef. Nu ziet het er echt niet meer uit. Waar kunnen we terecht? Mag isolatie overhangen zo ver over een perceel? Wat als mijn ouders willen uitbouwen? Die regenpijp hadden ze toch niet mogen losmaken en verplaatsen zonder toestemming? Hoe beginnen we hieraan? Help! Bedankt alvast!

Nog een laatste:
Hoe kan ik foto’s toevoegen om de zaak te verduidelijken?

Sirkii

#3 , 09 feb 2025 08:41

Je had veel eerder al de werken moeten doen stopzetten. Nu nog laten afbreken zal ws niet lukken. Vraag advies aan een advocaat over wat kan. Afbraak? Schadevergoeding, …

Reclame

Boekhout21
Topic Starter

#4 , 09 feb 2025 10:40

Mijn ouders hebben de gemeente gebeld die meteen zei de isolatie mag overhangen en ook meteen vermeld heeft dat ze zich in deze kwestie niet mengen. De bouwvakkers spraken geen woord Nederlands wat communiceren zeer moeilijk maakte. Ook hebben mijn ouders nog wel wat anders te doen dan de hele dag naar de muur te kijken. Sommige dingen waren gebeurd tegen dat ze thuis kwamen. Wat is er qua wetgeving dat jullie misschien van toepassing vinden hierop? De vergunninggever van de gemeente, moet deze niet komen kijken of werken naar vergunning zijn gebeurd ipv zich ervan af houden? Mijn ouders wonen hier al 40 jaar en willen niet op voet van oorlog leven naast de buren. Ze hebben het dus getolereerd met het idee ik word behandeld zoals ik mensen behandel. Het komt wel goed, ze lossen het op. Maar vanaf mijn vader toch de verzekering heeft ingeschakeld is er radiostilte van de kant van de buren. Ook de verzekering wil niet betalen en hiervan af. Hoe bewijzen ze dat de koepel kapot is door fout van de bouwers?

Boekhout21
Topic Starter

#5 , 09 feb 2025 14:59

Ik begrijp heus wel dat mijn ouders vroeger actie hadden moeten ondernemen. Daar ben ik het mee eens, maar het kan toch niet zo zijn dat men zomaar de grond inpikt en hier niets tegen gedaan kan worden. Mijn ouders zijn oud en hebben geen internet of andere middelen om even te kijken wat kan. De enige opties die ze binnen hun macht hadden waren proberen praten, wat ook gelukt is met voorman en nieuwe bewoner maar zij zeiden steeds wat anders, probleem is nog niet opgelost ondertussen zoals bv kapot dak veranda en regenpijp hangt er maar wat bij. Wat als ze weigeren en ze nu zeggen: hebben wij niet gedaan? Je kan ze toch niet bij hun nekvel pakken en met hun neus erin wrijven? Ik ben op zoek naar wetgeving en juridische hulp, volgende stappen te nemen, dit is tenslotte een juridisch forum toch? Het wijzend vingertje met: je had vroeger moeten reageren hoef ik niet want ik ben een jaar niet bij mijn ouders geweest, heb de situatie niet gezien en ik probeer nu te bemiddelen en helpen nu ik zie wat er gebeurd is.

Boekhout21
Topic Starter

#6 , 09 feb 2025 15:04

Is er ook niemand die moet controleren bij klachten of iemand wel de juiste regels volgt bij aanbouwen? Anders vraag je vergunning voor 4 meter diep en zet je 6 meter neer. Dat moet toch ergens na gegaan worden?

Terug naar “Stel een vraag”