Basisakte bepaald dat staanplaats mag afgesloten worden om er een berging van te maken, waarbij de scheidingsmuur kan opgericht worden (ik citeer): “op minstens dertig (30) cm van de scheidingslijn met de aanpalende staanplaats toebehorend aan een andere eigenaar”. Mijn buur is eigenaar vier staanplaatsen vanaf de muur tot aan de staanplaats die ik huur. De verhuurder is tevens onze syndicus, ook eigenaar van enkele appartementen en staanplaatsen waaronder deze die ik huur en vriend van de betrokken buur. De buur wil zijn vier plaatsen afsluiten om er een grote berging van te maken. Bedoeld om er ook twee wagens in te plaatsen (dus de berging wordt eigenlijk een grote garagebox). De op te richten scheidingswand wil hij op 10 cm vanaf de scheidingslijn plaatsen. Na discussie (met de BA als referentie) is hij bereid er 20 cm van te maken maar dan wel vanaf het midden van de lijn (zo staat het niet in de BA).
Mijn gebruiksrecht van de staanplaats wordt hierdoor gehinderd want bij in en uitstappen kan de deur niet meer volledig open (wat wel kan als de muur er niet is want een auto op de aanpalende plaats staat op 40cm van de lijn waardoor er in de ruimte voldoende plaats is om de deur te openen en normaal in of uit te stappen. Tussen de auto’s is een ruimte van 70/80 cm, met een muur op 20 cm vanaf midden lijn heb ik tussen de muur en mijn auto nog 55 cm). De eigenaar (en syndicus) van mijn staanplaats ging akkoord met de afwijking van de basisakte. Ik werd niet op voorhand hierover geconsulteerd. Er is wel een document rondgegaan om aan iedereen toestemming te vragen om de werken al te kunnen beginnen en niet te wachten tot algemene vergadering eind dit jaar. Iedereen ging akkoord maar heeft geen belang (niet aanpalende plaatsen) , de meesten beseften trouwens de draagwijdte niet van hun akkoord omdat ze niet rechtstreeks betrokken zijn , ik ben uiteindelijk de enige die belang heeft bij de correcte naleving van de BA.
Kan dit zomaar? Want als gebruiker ben ik gehinderd in het normaal gebruik van de gehuurde plaats.