Huurcontract niet geregistreerd

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Dovm
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract niet geregistreerd

#1 , 31 jan 2025 19:04

Hallo,
Ik ben nog niet zo lang geleden verhuisd en heb helaas al wat vaststellingen gedaan in mijn appartement waar ik niet zo blij mee ben.
Zo ontdekte ik een klein gaslek bij verhuis en zijn er geen rookmelders. De verwarming werkt op gaskachels en toen ik vroeg naar attesten van laatste keuring/schoonmaak kreeg ik deze niet. Van de bovenbuurvrouw kreeg ik te horen of ze niet weet of de elektriciteit wel conform is.
De verhuurder is via een particulier gegaan en niet via immo. Ik denk dat hij dus ook niet altijd op de hoogte is van de documenten die hij hoort te hebben. Momenteel heb ik een kortlopend contract van één jaar. Ik zou dit jaar zonder veel gedoe willen uit doen maar vroeg me af of het mogelijk is, moesten er problemen blijven komen, ik hier toch onderuit kan? Het huurcontract werd niet geregistreerd en las ergens dat je dan kan vertrekken wanneer je eigenlijk wil. Klopt dit? Graag ook enkele mogelijke oplossingen.

Dankjewel

mava105

#2 , 31 jan 2025 19:53

Vraag aan uw gemeente een conformiteits attest.

LennieK

#3 , 03 feb 2025 09:36

Wat de opzeg betreft: je kan beroepen op artikel 21 van het Vlaams woninghuurdecreet. Dat stelt dat als de huurovereenkomst niet is geregistreerd, kan de huurder altijd de huurovereenkomst beëindigen zonder opzeggingstermijn of opzeggingsvergoeding. De huurder brengt de verhuurder dan op de hoogte van de opzegging, die ingaat op d eerste dag van de maand na de maand waarin de opzegging werd gedaan.

Opgelet: registratie is pas verplicht binnen de twee maanden na ondertekening van het huurcontract, dus in die allereerste periode zal er wellicht over gediscussieerd worden of je al dan niet versneld kan opzeggen omwille van niet-registratie.

Wat betreft de woningkwaliteit: je kan inderdaad een woningkwaliteitsonderzoek aanvragen bij het betrokken gemeentebestuur. De controleur zal langs komen, de gebreken vast stellen en een hersteltermijn opleggen aan de eigenaar.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”