Uitbetaling eigen woonst na scheiding

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Lisawander
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Uitbetaling eigen woonst na scheiding

#1 , 31 jan 2025 21:06

Mijn partner en ik waren 11 jaar samen, waarvan 2jaar getrouwd. We zijn getrouwd onder gewoon stelsel, geen speciale clausules ofzo. Het huis waar we in woonden had ik al van voor ik hem kende en ik ben de enige eigenaar. Zijn naam staat nergens vermeld op de akte. De lening is wel steeds van de gezamenlijke rekening gegaan waar ons beide loon op werd gestort. Op die manier betaalde hij in feite mee aan de lening, maar niet officieel. Heeft hij recht op een uitbetaling van die 11 jaar + eventuele meerwaarde?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

basejumper

#2 , 01 feb 2025 19:04

Beste

Niet zo eenvoudig te antwoorden. Het is logisch dat hij tijdens het huwelijk een bijdrage betaalde gelijk aan een halve huishuur voor betrokken woning. Immers ook als hij alleen zou zijn is er een huisvestingskost. Vraag is of zijn deelname in betaling lening een halve huishuur te boven gaat. In dat geval is er een verrijking geweest van jouw vermogen door zijn bijdragen. En die verrijking kan teruggevorderd worden. Eventueel gekapitaliseerd tegen de wettelijke intrest. Er is geen recht op mede eigendom noch op meerwaarde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”