Handelshuur: geen verwarming en geen stromend water - einde huur eisen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
glenn@oliva.be
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Handelshuur: geen verwarming en geen stromend water - einde huur eisen

#1 , 10 jan 2025 21:04

Vraag:
Wij willen nagaan welke opties er zijn om ons lopende, maar recente handelshuurcontract te beëindigen in navolging van nalatigheid van de verhuurder.

Situatie:
We hebben een handelshuurovereenkomst getekend met de eigenaar van het gebouw.
Bij het opmaken van de plaatsbeschrijving en het noteren van de meterstanden kwamen er verschillende problemen aan het licht:
  • Er is geen individuele watermeter beschikbaar.
  • De verhuurder beloofde binnen twee maanden een oplossing te voorzien, maar dat is niet gebeurd.
  • Het gasmeternummer komt niet overeen met het huisnummer van het handelsgelijkvloers.
  • De meters van het handelsgelijkvloers zijn gekoppeld aan het net van het appartement en vice versa.
  • Er komen op verschillende plaatsen plasjes water door de gepolierde beton
Gevolgen:
  • Er is geen stromend water.
  • Verwarming en warm water ontbreken volledig.
  • De inrichting heeft vochtschade.
  • Elektrisch verwarmen is niet mogelijk door onvoldoende capaciteit op de elektrische kringen.
Ondernomen acties:
1. Gesprekken met de verhuurder:
De verhuurder heeft meermaals mondeling beloofd om oplossingen te bieden.
Ondertussen zijn we zes maanden verder en is er niets gebeurd.

2. Aangetekende ingebrekestelling:
We hebben via een advocaat een ingebrekestelling gestuurd met een schadebegroting en een minnelijk voorstel.
Hierop hebben we een maand later nog steeds geen reactie ontvangen.

3. Opnieuw in gesprek gegaan:
De verhuurder ging akkoord met de verbreking van het contract omdat hij "geen kosten wil maken en geen zin heeft in dit gedoe".
Nu laat hij echter weten dat de mede-eigenaar (zijn vrouw) niet akkoord gaat met de verbreking.

Onhoudbare situatie:
De situatie is niet langer vol te houden voor onze medewerkers en klanten.

Voorbeelden van dagelijkse problemen:
  • Water in flessen aanvoeren voor alle behoeften.
  • Toiletgebruik zonder stromend water.
  • Massages bij temperaturen tot maximaal 17 graden, wat onaangenaam en onprofessioneel is.
  • De wasmachine kan niet worden gebruikt.
  • Schoonmaken gebeurt met aangevoerde bidons water van 5 liter.
We hebben geen vertrouwen meer in een oplossing en wensen niet langer huurvermindering.
We willen zo snel mogelijk een einde maken aan het contract.

Vraag aan jullie:
  • Is het haalbaar om een zaak voor de vrederechter te brengen?
  • De mede-eigenaar heeft het contract niet getekend, moesten wij in kennis gesteld worden van een volmacht?
Gezien ons beperkte budget hopen we zelf onze zaak voor de vrederechter te kunnen brengen.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Reclame