Beste forumleden-experts,
Als kleine ondernemer zit ik met een boekhoudkundig probleem in verband met een verkoop aan een Europese particulier waar ik geen raad mee weet. Ik moet noodgedwongen mijn boekhouding helemaal zelf doen omdat er nergens een boekhouder te vinden is die het de moeite waard vindt om er een kleine ondernemer bij te nemen...! Dus hopelijk kan hier iemand helpen met de oplossing? Dank bij voorbaat!
Hier dan het probleem: Ik verkocht aan een Europese klant online voor 100 euro een product waar in zijn land 7% BTW op ingehouden moet worden. Het artikel verzond ik echter naar hem met een Belgisch postpakket dat 15 euro kostte en waar ikzelf 21% Belgische BTW op betaalde.
Ik moet logischerwijze de 100 euro aangeven in het Europese land waar de klant woont en daar dan 7% BTW op afdragen, maar hoe moet ik de 15 euro verzendkosten inboeken? De klant betaalde dus uiteindelijk 115 euro (zoals terecht op de factuur staat: 100 euro artikel + 15 euro verzendkosten). Moet ik het gehele bedrag inboeken en daar dan 7% BTW op afdragen?