ocmw

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
actief
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ocmw

#1 , 07 jan 2025 22:41

Ik ben alleenstaande mama van een zoontje van 3, in bezit van een prof.bachelor maar ik zou graag een schakeljaar doen naar een master voor een niet knelpuntberoep. Ik heb al een deel gedaan met goede punten. Opleiding te Brussel.
De papa en familie is niet beschikbaar voor opvang, althans toch niet op vaste basis.
Ze kunnen wel eens inspringen maar kunnen, willen, zich niet op vaste basis toewijden (ziekte, werk,..) Het is wat het is. Nu wil ik een leefloon aanvragen maar de ene sociaal assistente geeft een negatief advies om dit voor het comité te brengen, dit terwijl de andere het wel zag zitten.
Ik moet het allemaal alleen doen en wil mijn zoontje niet elke dag en vakanties in de opvang zetten. Dit zou wel lukken met die opleiding.
Als hij ziek valt, kan ik thuisblijven en het op afstand volgen.
Ik zit nu op uitkering maar mag me niet met meer dan 27SP inschrijven.
opties :
- verhuizen voor een ander ocmw?(blijkbaar zijn ze empathischer in andere gemeentes)
- vrijstelling via actiris, maar door de hervormingen dit jaar zal dit niet meer toegelaten worden.
- vdab vrijstelling is al 2 keer geweigerd dus geen optie meer (of in beroep gaan)
-???

LennieK

#2 , 08 jan 2025 09:46

Je bent dan nog niet gerechtigd op een werkloosheidsuitkering als ik het goed begrijp? Misschien is het dan een goed idee om te onderzoeken vanaf wanneer je dat wel bent? Dan kan je bijvoorbeeld een half jaar gaan werken, en dan pas de opleiding starten?

Wellicht is het een goed idee om eens langs te gaan bij het CAW in jouw buurt

actief
Topic Starter

#3 , 08 jan 2025 16:05

Ik ben gerechtigd op werkloosheidsuitkering maar heb me op ziekte gezet die binnenkort afloopt.
Volgens RVA mag ik geen opleiding starten met meer dan 27 SP

Reclame

basejumper

#4 , 08 jan 2025 22:04

Beste

Het OCMW is er om mensen die buiten hun wil om zonder inkomen zitten en niet kunnen stempelen van een inkomen te voorzien. U bent niet in dat geval en komt terecht niet in aanmerking. Er zijn tal van mensen die werken en in avonduniversiteit een bijkomend diploma halen. Het feit dat familie/vader niet bereid/in staat zijn om bij te springen betekent geenszins dat die kost op de gemeenschap afgewenteld moet worden. U heeft een diploma, u heeft een job, u kan voorzien in uw levensonderhoud. Dus moet het OCMW niet optreden. En als u in dit geval zonder inkomen valt is dat uw eigen keuze. En uw eigen financiële verantwoordelijkheid. Niet die van de gemeenschap.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LennieK

#5 , 09 jan 2025 11:50

* niet bksd, maar bcsd

actief
Topic Starter

#6 , 09 jan 2025 12:31

Een korte reactie op T.S. De maatschappelijk werker is verplicht om iedere aanvraag voor te brengen op het BKSD. Hiertoe dient hij een sociaal onderzoek te voeren en een advies klaar te maken voor het BKSD.
Ik raad u aan om het recht om gehoord te worden uit te putten, zo kan u uw situatie uitleggen.
#4 Ik raad u aan om een jaartje mee te draaien in een sociale dienst van een OCMW. U kan uw mening zeggen, maar daarom is het nog geen advies. TS heeft nood aan advies. Tenslotten zou ik TS willen verwijzen naar het CAW die dan samen met haar een dossier voor het BKSD kunnen voorbereiden. Ook staat het haar vrij om de juridische dienst van het OCMW te contacteren en/of de sociale dienst van de school. Veel succes.

Bedankt. Ik zoek namelijk advies en ervaringen om me zo goed mogelijk voor te bereiden én om er zo goed mogelijk te zijn voor mijn zoon in deze prille jaren.

Terug naar “Stel een vraag”