Hoelang duurt de uitspraak bij de Rechtbank van Eerste Aanleg?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Valeir
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoelang duurt de uitspraak bij de Rechtbank van Eerste Aanleg?

#1 , 28 sep 2024 14:57

Hallo,
Wij zitten verwikkeld in een ingewikkeld zaak, zoals ik hier wel vaker lees van andere mensen die vragen stellen. Ik vond echter geen antwoorden op mijn vragen.
Wij willen een stukje landbouwgrond aankopen die aanpalend is aan onze grond, dit werd gebruikt door een landbouwer die het stukje aanvankelijk niet wilde vrijgeven omdat hij beweerde hier pachter van te zijn. De verkopers zijn ermee naar de vrederechter getrokken en kregen gelijk.
Het vonnis was uitvoerbaar: de landbouwer moest het stuk vrijgeven + een bedrag betalen van 6750 euro (27 maanden dat hij het bleef bezetten aan 250 euro per maand, waar door de verkopers het niet konden verkopen) + gerechtskosten + een stuk van de advocaatskosten betalen.

De landbouwer is nu naar de Rechtbank van Eerste Aanleg getrokken omdat hij niet akkoord gaat met het vonnis van de vrederechter.
Nu heb ik hier 2 vragen rond:
- Hoe lang kan het nu duren alvorens wij een uitspraak hebben van de Rechtbank van Eerste Aanleg en kan de landbouwer, indien het vonnis hem opnieuw niet zint, naar het hof van hoger beroep gaan met als vraag hoelang dit dan opnieuw kan duren en aanslepen?

Alvast bedankt en fijne dag gewenst!

cesto

#2 , 28 sep 2024 20:02

De wachttijd hangt ook van de advocaat af. Ik heb eens bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel een proces meegemaakt waar de tegenpartij door meester Vermassen werd verdedigd. Dat proces was na amper één jaar afgerond. In die tijd was de gemiddelde duur in die rechtbank… 5 jaar.

Kali

#3 , 28 sep 2024 21:59

De wachttijd hangt ook van de advocaat af. Ik heb eens bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel een proces meegemaakt waar de tegenpartij door meester Vermassen werd verdedigd. Dat proces was na amper één jaar afgerond. In die tijd was de gemiddelde duur in die rechtbank… 5 jaar.
Advocaat heeft daar nochtans niets mee te maken, toch niet in Brussel burgerlijk… de bouwkamer Brussel zit momenteel (eerste beschikbare datum gisteren) aan maart 2026 met fixaties.

Wat wel een invloed kan hebben is als de advocaten conclusietermijnen van 6 maanden zouden vragen, maar voor het overige hangt men vast aan de drukte van de kamer.

Als TS het rolnummer of de kamer weet kan er via deze site ofwel de pleitdatum ofwel gekeken worden waar de pleitdata zich bevinden momenteel https://dossier.just.fgov.be/cgi-dossie ... r.pl?lg=nl

Reclame

cesto

#4 , 29 sep 2024 13:48

Advocaat heeft daar nochtans niets mee te maken, toch niet in Brussel burgerlijk… de bouwkamer Brussel zit momenteel (eerste beschikbare datum gisteren) aan maart 2026 met fixaties.

Wat wel een invloed kan hebben is als de advocaten conclusietermijnen van 6 maanden zouden vragen, maar voor het overige hangt men vast aan de drukte van de kamer.

Als TS het rolnummer of de kamer weet kan er via deze site ofwel de pleitdatum ofwel gekeken worden waar de pleitdata zich bevinden momenteel https://dossier.just.fgov.be/cgi-dossie ... r.pl?lg=nl
Dat is geen regel, en het zou uiteraard niet zo mogen zijn. Maar voor sommige mensen gaan alle deuren open…

LeenW

#5 , 29 sep 2024 13:52

Dat gaat eerder aan de zaak liggen dan aan de advocaat.

Terug naar “Stel een vraag”