Bankkaart fraude

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
zianimo
Topic Starter

Bankkaart fraude

#1 , 12 aug 2024 19:11

Mijn ma is 90 jr oud.
Haar bankkaart ligt altyd in de kast thuis.deze wordt zelden gebruikt.alleen bij arts en of hospitaal. Mss 1 a 2 keer per jaar.
Nu blijkt er bijna 1000 euro te zijn afgehaald met haar kaart ergens in Zagreb.
Haar kaart ligt nog steeds in de kast.
Bank zelf vindt dit zeer vreemd
Fraude dossier bij bank geopend en afspraak politie pas 6 dagen na de feiten pfff.
Bank laat duidelijk weten dat de kans erg klein is op het recupereren van het geld.ma treft hier totaal geen enkel schuld vind ik.
Wat nu?

LeenW

#2 , 12 aug 2024 19:33

Hebt u enig idee wat er hier gebeurd kan zijn? Kan iemand de kaart fysiek hebben meegenomen of gaat deze gekopieerd zijn? En hoe zou men aan de code geraakt kunnen zijn?

zianimo
Topic Starter

#3 , 12 aug 2024 20:05

Nee.niemand anders geraakt aan haar kaart.ma komt alleen buiten voor arts of hospitaal evenals haar kaart.

Reclame

LeenW

#4 , 12 aug 2024 20:27

Dan vrees ik dat u het geld kwijt bent. Als er geen verklaring kan worden gegeven, gaat de bank niet tussenkomen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2024 20:46

Omgekeerde wereld.

Sirkii

#6 , 12 aug 2024 20:47

Alvast kaart blokkeren en een nieuwe bestellen (als dit niet al gebeurd is)

zianimo
Topic Starter

#7 , 12 aug 2024 21:19

Kaart natuurlijk onmiddellijk geblokkeerd.

zianimo
Topic Starter

#8 , 12 aug 2024 21:23

Moet de bank niet achter de verklaring gaan?tenslotte beheren zij het geld.het is niet dat ma op de ene of andere louche link heeft geklikt etc...

LeenW

#9 , 12 aug 2024 21:37

Moet de bank niet achter de verklaring gaan?tenslotte beheren zij het geld.het is niet dat ma op de ene of andere louche link heeft geklikt etc...
De bank heeft al een verklaring: er is iemand naar Zagreb gegaan en heeft daar met kaart en pincode geld afgehaald.

zianimo
Topic Starter

#10 , 12 aug 2024 22:00

Dit heb ik juist gelezen.Skimming:
Bij deze techniek worden de gegevens van de magneetstrip op de kaart aan een geldautomaat of in een café of restaurant gekopieerd. Wanneer de pincode wordt ingegeven voor betaling, wordt de code genoteerd of op een andere manier bemachtigd. Met deze gegevens kan een valse kaart aangemaakt worden en kunnen transacties uitgevoerd worden.

En wat met de gelden die zijn verdwenen voordat de rekening geblokkeerd kon worden?
Als je kaart gestolen is, dan bepaalt de wet dat je hoogstens 150 euro zelf moet betalen. Als je nog altijd in het bezit bent van je kaart terwijl ze frauduleus werd gebruikt, dan geniet je een hogere bescherming en worden alle verliezen die je op deze manier hebt geleden, terugbetaald.

zianimo
Topic Starter

#11 , 12 aug 2024 22:05

logo
Nieuws
Hebben fraudeurs je bankkaart gekloond? Geen paniek
12 september 2022
gekloonde bankkaart
"Skimming" is een techniek waarmee fraudeurs de gegevens van debet- en kredietkaarten kopiëren om je rekening leeg te halen. Wat moet je doen als slachtoffer van dit soort bankkaartfraude?
Klonen van een bankkaart (skimming)
Wat is skimming?
Skimming, of het klonen van een krediet- of debetkaart, is een vorm van bankkaartfraude. Oplichters kopiëren de gegevens die op de magneetstrip van de bankkaart zijn gecodeerd, waarna ze de kaart dupliceren. Zo kunnen ze je rekening leeghalen. Dit is een vorm van kaartdiefstal waarbij je in het bezit van de kaart blijft.

Hoe worden de bankkaartgegevens gekopieerd?
De oplichter plaatst een apparaat boven op een betaalterminal dat alle kaartgegevens kopieert, inclusief de pincode.

Skimming kan gebeuren wanneer je geld opneemt bij een geldautomaat of wanneer je betaalt aan een betaalterminal in een restaurant of winkel. Met behulp van een gecamoufleerde of verborgen scanner wordt de magneetstrip op de kaart gekopieerd naar een blanco kaart.

De nieuwe generatie smartcards van vandaag voorkomt dit soort fraude weliswaar grotendeels, maar blijf toch altijd waakzaam.

Ben je gedekt als iemand met een kloon geld van je rekening haalt?
Als je ontdekt dat iemand transacties met je gekloonde bankkaart heeft verricht, hoef je niet te wanhopen. De wet met betrekking tot betalingsdiensten beschermt je afdoende, zowel voor krediet- als voor debetkaarten.

Ongeacht het bedrag dat iemand van je rekening haalt, krijg je het volledige bedrag teruggestort. Tenminste, als de bank je geen grove nalatigheid kan verwijten, zoals het vrijwillig geven van je pincode op basis van een telefoontje.

LeenW

#12 , 12 aug 2024 22:07

Klopt, vandaar mijn vraag in #2. Maar als u enkel bij een betrouwbare plaatsen hebt betaald, kan dat normaal niet het geval zijn. Hoor eens bij het ziekenhuis en de dokter of er nog klachten geweest zijn. Of nog beter, check uw uittreksels en misschien dat u daar iets opvalt, bv. een bankautomaat om een onbewaakte locatie.

LYNX XX
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 aug 2024 08:03

Heeft zij thuishulp of poetshulp ? Of verzorging aan huis.
Het is niet alleen buitenhuis dat het kan gebeuren.

zianimo
Topic Starter

#14 , 13 aug 2024 08:25

Nee.geen thuishulp.zelfs al heeft zij er ene,deze moet nog de pincode weten.enkel en alleen ik ken haar pincode.zelfs ma kent deze niet.zij kan haar eigen naam niet eens meer schrijven laat staan geld pinnen etc...
Ben erg benieuwd naar het verder onderzoek. Haar van grove nalatigheid betichten is uit den boze.

zianimo
Topic Starter

#15 , 19 aug 2024 20:26

Kaart 12 augustus geblokkeerd.
Vandaag 19 augustus hebben ze weer 1630 afgehaald.wtf!!medewerker belfius weet het effe niet meer.
Hoe is dit toch mogelijk?!Vandaag heb ik pas een nieuwe kaart ontvangen. En dus heb ik kunnen zien wat er gaande is.onmiddelijk bank gecontacteerd.de afhaling van 1630 was nog in behandeling. Deze heeft de bank uitgeschakeld. Nadien zegt deze dat het toch weg is.raar en zeer eigenaardig. Meermaals vraag ik mijn geld terug die de bank beheert.en dan is het stil.nu reageert die medewerker gewoon niet meer.heb afspraak met politie as donderdag. Pfff!

Terug naar “Stel een vraag”