Recht op vergoeding Concurrentiebeding?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
BHer
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Recht op vergoeding Concurrentiebeding?

#1 , 16 jul 2024 09:31

Situatie:

Na 1,5 jaar ontslagen door werkgever. Ik was bediende in loondienst met bruto jaarloon van +75K€. Ik heb hierbij de wettelijke opzegperiode van 9 weken uitgeprestreerd. Na de opzegperiode heb ik alle eigendommen van het bedrijf (bedrijfswagen, laptop, telefoon, …) correct ingeleverd.

Ik ontving vervolgens een afrekening van resterend loon, vakantiegeld vorig jaar en lopend jaar, en eindejaarspremie. Daarnaast ontving ik (digitaal) een laatste loonfiche, een attest van tewerkstelling en een vakantieattest.

Er is bij aanwerving echter ook een ‘concurrentiebeding’ opgemaakt/ondertekend, als bijlage bij de arbeidsovereenkomst. Hierin wordt bepaald dat ik me als werknemer gedurende 12 maanden zal onthouden van opdrachten voor concurrerende bedrijven in de sector van de werkgever, dit zowel in loondienst als op zelfstandige basis. Behoudens de werkgever binnen de 15 dagen na stopzetting van de arbeidsovereenkomst, is deze een compensatoire vergoeding verschuldigd van 6 maanden brutoloon. In dit document werd ook uitdrukkelijk vermeld dat dit concurrentiebeding ook uitwerking heeft bij ontslag door werkgever om niet-dringende reden.

Ik ontving (nog) geen document C4 en op de laatste loonfiche is geen sprake van enige compensatoire vergoeding ten bedrage van 6 maanden brutoloon. We zijn intussen 16 kalenderdagen na einddatum tewerkstelling. (die datum staat ook vermeld op vakantieattest en op attest tewerkstelling)

Vragen:
  • Klopt het dat werkgever eigenlijk verplicht is om document C4 af te leveren op mijn laatste werkdag? Indien niet, wat is de termijn om me dit te bezorgen?
  • Heb ik recht op enige vergoeding nu de werkgever niet binnen de 15 dagen via aangetekend schrijven heeft laten weten te willen afzien van het concurrentiebeding?
  • Gaat dit om 15 kalenderdagen of 15 werkdagen?
  • De 6 maanden brutoloon, gaat dit uitsluitend om het basisloon zoals vermeld op de laatste loonfiche? Of horen hier ook voordelen bij zoals bedrijfswagen, maaltijdcheques, …?
  • Ik neem aan dat op die 6 maanden brutoloon ook nog bedrijfsvoorheffing en RSZ wordt verrekend?
  • Wat doe ik nu best: nog even wachten, of nu al een aangetekend schrijven versturen waarin ik werkgever vraag me asap document C4 te bezorgen en me correct uit te betalen?

Alvast bedankt voor de feedback.

Reclame