Gebruik eigen foto's militaire/politie voertuigen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Annebet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gebruik eigen foto's militaire/politie voertuigen

#1 , 01 jun 2024 12:35

Beste

Ik ben hobbyfotograaf met voornamelijk militaire/politie helikopters en vliegtuigen als onderwerp ( zowel BE/NL als buitenland ).
Mijn foto’s worden wel gesmaakt en kreeg onlangs de vraag of ik er niet meer mee wou doen. Bijvoorbeeld de verkoop van prints, kledij met foto’s, … al dan niet bewerkt.

Zijn er wettelijke bepalingen/beperkingen voor het gebruik van afbeeldingen van zulke heli’s/vliegtuigen, ondanks dat het eigen beelden zijn? Voornamelijk omdat het militaire/politie toestellen zijn. Of zijn er bv. regels aangaande zichtbaarheid van bv tailnumbers?

* Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat ik mij wettelijk in orde moet maken als zelfstandige in bijberoep of iets dergelijk. Ik ben intussen aan het uitzoeken wat voor mij de meest gepaste vorm zou zijn.

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

lukasi

#2 , 01 jun 2024 15:43

Ik zit nogal veel in oosterse landen.
Politie en militairen zijn daar wat punctueel en staan op hun strepen.
Foto van een voertuig of vliegtuig of helikopter of zelfs maar van een basis is dadelijk in beslagname van het fototoestel en gevang in.
Zelf zo op de commandopost van de Avci kommando's in Egerdir Turkije " vastgezeten" voor een uur of 8 omdat ik een foto had getrokken van de berg waar die para's trainden. Stonden zelfs geen para's op of voortuigen.
Wist zelfs niet dat dit militair gebied was.

Dus opletten en steeds toestemming vragen aan desbetreffende verantwoordelijken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2024 19:40

Je mag fotograferen maar wel met zekere beperkingen. Zeker als er personen opstaan of bepaalde 'gevoelige' plaatsen .
Vb bij een betoging is dat geen probleem als daarover een verslag wordt uitgebracht. Dus foto bij de actie gebruiken
Die foto echter gebruiken voor een ander doel is dan weer verboden .
Heeft een krantenconcern jaren geleden veel centen gekost omdat ze foto's van politieambtenaren hadden gebruikt bij een ander verslag.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”