Huurder veroordeelt om appartement te verlaten

robvdh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurder veroordeelt om appartement te verlaten

#1 , 27 mei 2024 09:23

Mijn huurder is door een vonnis bij verstek, door het vredegerecht na 6 weken huur, reeds uit mijn appartement gezet. Hij had nog een geen Euro huur betaald, nog zijn deel in de plaatsbeschrijving betaald.
Via de huurwaarborg recupereer ik mijn achterstallige huur.
Normaal wordt het huurcontract samen met de plaatsbeschrijving geregistreerd. De makelaar heeft hiervoor 2 maand de tijd. Door het feit dat de firma die de plaatsbeschrijving heeft uitgevoerd mij de plaatsbeschrijving nog niet had bezorgd omdat de huurder zijn deel niet had betaald was dit nog niet gebeurd maar de wettelijke termijn van 2 maand was nog niet voorbij.
Omdat mijn huurcontract op datum van de zitting nog niet geregistreerd was besliste de vrederechter dat ik geen recht had op een wederverhuringsvergoeding van 3 maand.
In het huurcontract staat tevens dat bij verbreking van het contract gedurende het eerste jaar ik recht heb op 1,5 maand schadevergoeding.
Volgens mijn makelaar heb ik door het vonnis hier eveneens geen recht op.
Is dit zo?
Dat maakt dat ik zowel de wederverhuringsvergoeding van max 3 maand en/of de 1,5 maand schadevergoeding misloop.
Tevens heb ik 24€ betaald aan het vredegerecht om de zaak in te leiden.
Dit bedrag kan ik niet recupereren via de huurwaarborg.
Het vonnis veroordeelt de huurder tot betaling van dit bedrag aan mij.
Is het zo dat de rechtbank deze rekening naar de huurder zend en dit verder opvolgt in geval van niet betaling?
Zoals de zaak nu is vind ik dat mijn huurder zeer goed weg komt en dat ik in feite geen enkele schadevergoeding ontvang ondanks dat hij veroordeelt is om het pand te verlaten.
Bedankt voor de eventuele reacties.
Rob

Lelie60
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2024 11:00

Heb je dan geen vrijgave van de huurwaarborg gevraagd ? Of werd dat ook niet toegekend ?

Thomas_A
Berichten: 2458
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2024 11:15

Ik lees dat de achterstallige huur wordt gerecupereerd met de waarborg. Deze zal dus niet groot genoeg zijn voor de overige kosten.

Rechtbank gaat dit niet opvolgen. Je zal dit zelf moeten laten uitvoeren door een deurwaarder als de huurder dit niet spontaan betaalt. En inderdaad: je zal dit dan ook weer eerst moeten voorschieten.

Wees alvast blij dat er al een huurwaarborg gestort was en dat deze aan jou werd vrijgegeven.

Reclame

robvdh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2024 08:50

Vrijgave huurwaarborg is gebeurd.
De vraag die mij bezighoudt is of ik nog recht heb op 1,5 maand schadevergoeding zoals het huurcontract vermeldt, omwille van verbreking van het contract gedurende het eerste jaar.
Mvg, Rob

Thomas_A
Berichten: 2458
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2024 10:09

Is dat expliciet gevraagd in uw conclusies? Dan zou de rechter er een beslissing over moeten nemen hebben in het vonnis.

Aangezien dit ook afhankelijk is van registratie, ga ik ervan uit van niet.

Terug naar “Huren”