Vaatwas/verantwoordelijkheid verhuurders

elblanca
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vaatwas/verantwoordelijkheid verhuurders

#1 , 23 mei 2024 23:16

Ik ben sinds twee maanden verhuisd naar een appartement. Van de eerste keer dat ik de vaatwas gebruikte, merkte ik dat hij niet goed reinigt. Ik heb ondertussen alle mogelijke dingen geprobeerd om het zelf op te lossen. Ongeveer een maand geleden heb ik een eerste keer de verhuurder gecontacteerd via mail. Daarin heb in het probleem uitgelegd en foto’s bijgestuurd met de vraag of ze eventueel iemand zouden kunnen sturen om de vaatwas na te kijken. Ik kreeg als antwoord dat ze nog nooit eerder klachten hierover hebben gehad. Dan ben ik maar verder gegaan en nog nieuwe dingen geprobeerd om de vaatwas beter te laten reinigen. Nog een maand verder kom ik tot de conclusie dat er echt een probleem moet zijn met de vaatwas. Ik heb de vorige huurder ook gecontacteerd met de vraag of zij ook zo’n probleem hadden met de vaatwas en ze zeiden niet altijd maar soms wel. In mijn geval is het bij elke wasbeurt niet proper. Ik heb een tweede keer gemaild naar de verhuurders om te laten weten hoe het zit met de vaatwasser, maar kreeg geen antwoord.
Nu is mijn vraag wiens verantwoordelijkheid het is om dit probleem op te lossen? Kan ik hiervoor het immokantoor waarmee het huurcontract is afgesloten ook inschakelen?

mbbs1024
Berichten: 480

#2 , 24 mei 2024 01:21

Ik weet niet wie verantwoordelijk is als je afwas niet altijd proper uit de machine komt.

Een oorzaak daarvan is het niet regelmatig reinigen van de machine, met name de filter en de sproeiarmen.
Heb je die al eens degelijk gereinigd, en de machine een machine reinigingscyclys met een daarvoor geschikt reinigingsproduct laten doorlopen ?
Ik weet niet dat het reinigen van de machine een verantwoordelijkheid is van de verhuurder, maar dat lijkt me eerder een taak voor de gebruiker.

LYNX XX
Berichten: 2600
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2024 08:31

https://www.exclusiefbeheer.be/frontend ... uurder.pdf

Tip : laat de verkoper van het toestel een technieker komen om vast te stellen van het euvel is : onderhoud of versleten ?? Dan bent u zeker van de vaststelling. Zelf aan prutsen zal niet in de smaak vallen van verkoopfirma.

Reclame

elblanca
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2024 12:42

De vaatwas reinigen, de filter, de sproeiers, azijn, handmatig, reinigingsprogramma, … alles heb ik al geprobeerd, meerdere keren zelfs. De verstopping kan alleszins niet van mij zijn aangezien het al zo is sinds de eerste keer dat ik het gebruik.
De vorige huurder zei dat het bij heb ook was. Ik weet dus niet goed meer wat doen.

LYNX XX
Berichten: 2600
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2024 12:50

Ouderdom toestel ?? Bij een gebruik van 4 à 5 wasbeurten per week gaat het toestel +/- 5 jaar mee. De duurdere merken hebben een langere levensduur.

KJ86
Berichten: 2690

#6 , 24 mei 2024 14:18

Wat bedoel je met niet proper. Een vaatwasser werkt niet zoals in de reclamespots op tv. Die wordt meestal gebruikt voor glazen, het servies van de ontbijttafel, tussendoortjes enz... De potten en pannen met aangekoekte etensresten worden nog altijd met de hand geschrobd. Fijn servies en de betere glazen steek je beter ook niet in de vaatwasser.

Je moet eens advies vragen bij een traditionele huisvrouw of googelen.

mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 mei 2024 16:07

En wat is dat altijd toch met dat bellen? Is uw klavier van de computer soms besmettelijk?
Stuur dan toch een aangetekende brief naar uw verhuurder. Dat zorgt voor een bewijs en heeft meer inpakt.

Terug naar “Huren”