Afrekening algemene kosten, na verkoop appartement.

Ingrid Coninx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afrekening algemene kosten, na verkoop appartement.

#1 , 23 mei 2024 17:39

In 2022 verkocht ik mijn appartement. Compromis werd getekend in januari maar de akte werd pas verleden begin juli.
Volgens de compromis moest ik op de algemene vergadering die plaats vond in mei mijn stemrecht doorgeven aan de verkoper via een volmacht. Dit is ook gebeurd.

Op deze algemene vergadering werd er beslist een parlofoon te plaatsen. Deze werd uiteindelijk in september geplaatst. (toen ik dus geen eigenaar meer was).

De syndicus wou in juli '22 geen eindafrekening maken toen de verkoopakte getekend werd, ik zou die eindafrekening pas ontvangen in mei '23.

En dus kreeg ik vorig jaar mei een afrekening voor de drie maanden die ik nog eigenaar geweest was .
Tot mijn verbazing moet ik bijbetalen 1/3 aan de parlofoon (terwijl dit een besliising is van de AV tussen compromis en verkoopakte met opvraging in 2023.
Ik moet ook 1/3 meebetalen aan schade aan het dak van oktober '22 (toen ik al 3 maanden geen eigenaar meer was)
Ik moet ook 1/3 betalen van verzekeringen die ingingen in september '22 en februari '23 terwijl ik toen al geen eigenaar meer was.

Vorig jaar kwam een verzoek tot betalen en heb ik extra info gevraagd maar niet gekregen.
Uiteindelijk heb ik ook alles aan de notaris doorgegeven die de verkoop gedaan had omdat die het toen al vreemd vond dat er geen eindafrekening plaatsvond bij verkoop. Ook de notaris vond dat er bepaalde kosten echt niet meer aan mij mochten doorgeschoven worden. Ik kreeg van de sindicus nooit antwoord op de vraag om extra info. Van de notaris weet ik dat zij wel minimaal info gekregen hebben maar dat die niet klopte.
Een jaar bleeft het doodstil.
Nu is er opnieuw een AV en krijg ik dezelfde factuur van vorig jaar opnieuw doorgespeeld.

Wat moet ik hiermee? Bij wie kan ik te recht? Moet ik nu echt een advocaat onder de arm nemen?

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 mei 2024 17:47

Als verkopende mede-eigenaar moet je nog ALLE kosten betalen tot datum akte

GB2702
Berichten: 237

#3 , 23 mei 2024 17:54

als ik het goed lees is akte verleden in julli 2022 en de eindafrekening is van mei 2023 dus alle kosten die gemaakt zijn vanaf juli 2022 zijn toch niet meer voor de vorige eigenaar? deze kosten moeten mijns inziens verhaalt worden op de nieuwe eigenaar

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2600
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2024 18:20

Op datum van het verlijden van verkoopakte stoppen uw bijdragen in de rekeningen van de VME ( behalve facturen die verlaat binnenkomen voor gedane prestaties van voor die datum ).
Ofwel maakt uw syndicus een afrekening op datum van verkoop of na de eerstvolgende AV na goedkeuring van de boekhouding.
Alle rekeningen na datum van verkoop zijn voor de nieuwe eigenaar. Uit te voeren werken ( gestemd voor verlijden verkoopakte ) waarvoor voor datum tekening akte provisies zijn opgevraagd zijn voor uw rekening.

De door uw aangehaalde kosten zijn ten laste van de nieuwe eigenaar. Gestemde werken of herstellingen waarvoor geen provisies zijn opgevraagd zijn ten laste van de koper. Zo ook kosten die gewoon met het werkkapitaal betaald worden.
Uw aandeel in het vast werkkapitaal moet u terugkrijgen en wordt door de syndicus aan de koper opgevraagd.
Uw aandeel in het reservekapitaal is voor de VME.

Sirkii
Berichten: 5466

#5 , 23 mei 2024 18:52

Begin al met de syndicus per AS met kopie per gewone brief in gebreke te stellen.

Zoals hierboven uitgelegd: jij betaalt proportioneel tot aktedatum en grote werken waarvan de kost opgevraagd werd voor de aktedatum. Etc

Ingrid Coninx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mei 2024 02:44

Hoe doe je dat iemand in gebreken stellen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”