omgangsrecht van vader met kind

froggy
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

omgangsrecht van vader met kind

#1 , 21 mei 2024 00:30

Hallo,
Om alles zo eenvoudig mogelijk te houden beschrijf ik de slechtste situatie die mogelijk is. Momenteel zijn er nog geen grote problemen, en hoop dat die er nooit komen, maar weet uit ervaring dat dit snel kan veranderen. Al deze zaken heb ik meermaals besproken met mijn partner, zonder dat ik het gevoel heb dat dit iets veranderd heeft.

Context
Mijn partner is in verwachting van ons eerste kind. We zijn niet gehuwd. We wonen niet samen en zij wil dit voorlopig ook niet. Zij wenst dat ik het kind erken (juridisch vader wordt) maar zonder gezag. Hier ga ik niet mee akkoord. Als ik het kind erken, wil ik dit met (gezamelijk) ouderlijk gezag. Ze woont in Duitsland en heeft een dochter uit een vorige relatie die 98% van de tijd bij haar is.

Mijn zorgen
  • Dat ik mijn kind weinig ga te zien krijgen en enkel wanneer zij dit wenst. Dit is momenteel het geval bij haar dochter en de vader.
  • Ik maak me ook zorgen over de opvoeding van ons kind. Er zijn een aantal zaken in haar omgang en opvoeding van haar dochter waarvan ik niet zou willen dat er zo met ons kind wordt omgegaan. Ik heb niet de indruk dat zij verschillend zal omgaan met beide kinderen, wat op zich ook niet gezond zou zijn voor hen.
Mijn vragen
  1. Kan ik hier juridisch iets aan doen (in het geval ik het kind erken)?
  2. Hoe vraag ik ouderlijk gezag aan? (Blijkbaar is dit niet automatisch wanneer je niet gehuwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt).
  3. Is er een verschil in omgangsrecht van een louter biologische vader t.o.v. een juridische vader? En verandert het al dan niet gezag hebben hier iets aan? (blijkbaar heeft een louter biologische vader (in de meeste gevallen) al het recht op omgang met zijn kind).
  4. Is het in mijn voordeel om het kind hier ook in België in te schrijven / aan te geven? Sta ik dan sterker? (Ter info: Duitsland erkent sinds januari 2024 de dubbele nationaliteit, België sinds 2007).
  5. Kan ik opeisen dat zij het kind op regelmatige basis naar mij brengt (met of zonder haar) of ben ik verplicht om elke keer een lange reis te maken om mijn kind te zien?
  6. Zijn er andere zaken die ik kan ondernemen?
Alvast dank voor jullie tijd en hulp.

Thomas_A
Berichten: 2425
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2024 06:12

Voor de antwoorden op de meeste van uw vragen moet eerst het toepasselijk recht bepaald worden.

Dit is dat van de gewone verblijfplaats van het kind, wat hier vermoedelijk Duitsland zal zijn. Antwoorden vanop een Belgisch Juridisch Forum zijn dus niet noodzakelijk heel relevant.

froggy
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2024 20:01

Daar vreesde ik al voor. Ik vermoed dat dit het "Bundessozialgericht" is (Federaal Gerechtshof voor Sociale zaken) en de dienst burgerzaken van de deelstaat waar zij woont.
Daar ga ik me ook toe wenden.
Maar ik zou het ook nuttig vinden om de antwoorden te kenden volgens Belgisch recht. Ik vermoed dat deze niet zo erg verschillen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38723

#4 , 21 mei 2024 20:05

In BE kan u als biologische vader bij de gemeente waar kind geboren is u opgeven als wettelijke vader door daar een verklaring afleggen. Bij mijn weten in aanwezigheid van de moeder.
https://www.vlaanderen.be/een-kind-erkennen.
https://www.belgium.be/nl/familie/kinde ... /erkenning

froggy
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mei 2024 21:34

Word ik dan ook gezaghebbende ouder? Volgens wat ik gelezen heb is dit niet automatisch zo als je niet gehuwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt. Als dit klopt: hoe vraag ik dit aan? Is hier ook toestemming van de moeder voor nodig?

eylis
Berichten: 8852

#6 , 21 mei 2024 22:50

Ik meen dat het wettelijke ouderschap automatisch betekent dat beide wettelijke ouders ook de wettelijke autoriteit (dus het gedeeld ouderschap) uitoefenen. Dat is niet afhankelijk van het al dan niet gehuwd zijn of wettelijk samenwonen. Bewijs hiervan is dat bvb samenwonenden in concubinaat (dus zonder wettelijk geregistreerd samenlevingscontract) bij het uit elkaar gaan nog steeds een verblijfs- en omgangsregeling moeten afspreken én opvoedingszaken samen moeten overleggen.

froggy
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 mei 2024 23:47

Hallo, ik heb ondertussen antwoord gehad van een Duitse advocaat.
Ik zal de antwoorden hier onder neerzetten. Er is echter nog één zaak niet duidelijk, welke beter past in dit Belgisch forum.
4. Is het in mijn voordeel om het kind hier ook in België in te schrijven / aan te geven?
Hiermee bedoelde ik eigenlijk: kan ik hiermee ook het Belgisch recht uitoefenen?
Of gaat dit niet als de woonplaats van het kind in een ander land is? Is dit ook zo als bij een in België wonend koppel, de moeder eenzijdig besluit om met het kind naar het buitenland te verhuizen?

Antwoorden van de Duitse advocaat (vertaald en ingekort):
  1. Zelfs nadat het vaderschap is erkend, kan de moeder van het kind het contact bemoeilijken, ondanks de wettelijke bepalingen die het tegendeel beweren.
  2. De ongehuwde vader heeft ook recht op voogdij, wat voortvloeit uit § 1626a BGB. Dit recht ontstaat echter niet automatisch, maar alleen in het geval van een gezamenlijke verklaring van voogdij (wat in mijn geval dus niet kan als zij dit weigert) of een rechterlijke beslissing op uw verzoek. De familierechtbank vervangt dan de ontbrekende/weigerende toestemming van de moeder van het kind.
  3. Als vader heb je hetzelfde recht op contact; dit staat los van het gezag, want volgens 1684 (1) BGB heeft het kind recht op contact met beide ouders en omgekeerd. Het maakt niet uit of je het gezag hebt of niet.
  4. Je moet een aanvraag indienen, maar het belang van het kind is de enige beslissende factor als het gaat om voogdij, niet de aanvraag in een bepaalde staat. (mijn vraag is hier eigenlijk: wie beslist over dit belang? De Belgische of de Duitse rechtbank (indien het in beide landen geregistreerd is (dubbele nationaliteit))?
  5. Je moet de omgangstijden echter zelf organiseren en de kosten alleen dragen. In individuele gevallen kan de familierechtbank echter beslissen over een verdeling.
  6. Als de moeder van het kind echter blijft weigeren, is er geen andere optie dan de zaak voor de rechter te brengen.
    Alleen dan heb je de mogelijkheid om de moeder van het kind te confronteren bij problemen met omgang en gezag, omdat deze weigering dan eventueel door middel van een dwangsom kan worden gestopt.

froggy
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mei 2024 23:50

En nog één vraag: wat als een niet samenwonend koppel een kind aangeeft / inschrijft bij de dienst bevolking. De moeder woont in Gent, de vader in Brussel. Wat wordt dan de woonplaats van het kind (als de ouders het niet eens hierover zijn)?

Thomas_A
Berichten: 2425
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mei 2024 06:41

Nationaliteit staat los van toepasselijk recht. Dubbele Belgische nationaliteit voor het kind betekent niet dat de Belgische rechter ook uitspraak kan doen.

Omgekeerd kan een Belgische rechtbank ook oordelen in kindgebonden zaken waarbij de betrokkenen geen Belgische nationaliteit hebben, ook geen dubbele. Feit van in België te wonen is voldoende.
Als vader heb je hetzelfde recht op contact; dit staat los van het gezag, want volgens 1684 (1) BGB heeft het kind recht op contact met beide ouders en omgekeerd. Het maakt niet uit of je het gezag hebt of niet.
Mogelijk een typfout, maar ik zie deze intellectueel foute redenering vaak. Uit het recht van een kind om zijn ouders te kennen, kan je niet automatische rechten voor ouders afleiden. Een causaal verband mag je niet zomaar omdraaien.

Je vraag over woonplaats kind binnen België: als de ouders het er niet over eens zijn, beslist de familierechtbank.

froggy
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mei 2024 20:24

Bedankt voor de snelle en behulpzame reacties!
Ik dacht er helemaal uit te zijn, maar nu valt me op dat je je kind op 2 verblijfplaatsen kan inschrijven (KB 26 december 2015). Zie hier voor een overzichtelijker artikel.
  1. Kan dit ook als het in een ander land staat ingeschreven met een andere (hoofd)verblijfplaats? In dit geval is het dus 1 verblijfplaats in België. Indien niet: hoe controleert men dit? Wisselen EU-landen deze info met elkaar uit?
  2. Geldt in dat geval wel het Belgisch recht?

Franciscus
Berichten: 38723

#11 , 26 mei 2024 19:55

Klopt zeker in BE maar of dat D dat ook toepast weet ik niet.
Nu de Duitse regelgeving komt quasi overeen met de BE regelgeving
In BE is er laar één domicilieadres dus adres waar kind wettelijk verblijft.
Het tweede adres is een verblijfsadres geen domicilie maar geeft dezelfde (voor)rechten aan het kind qua vb bib, zwemmen enz enz + als er iets gebeurd weet de overheid (politie en andere diensten) dat daar een kind kan verblijven. ook naar belastingen toe bij mijn weten ( kind fiscaal ten laste - te delen door de ouders dus)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”