huurwaarborg en afrekening gas , elec ,water

patandorre
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huurwaarborg en afrekening gas , elec ,water

#1 , 14 mei 2024 08:46

Goede morgen ,
Ik en mijn echtgenote hebben een gemeubeld appartement gehuurd waar de eigenaar beneden woont en dit van 1 mei 2023 tot 30 april 2024 ,De huurcontract is niet geregistreerd , en in september 2023 hebben wij een aangetekend brief gekregen dat we daar buiten moesten mits haar kleindochter daar kwam wonen .nu zie ik tot mijn spijt dat het appartement te huur staat bij een makelaar ! is dat legaal ?
op 30/april hebben wij de sleutels afgegeven ,zoals overeengekomen en het appartement opgekuist , Bij het begin is er geen plaats beschrijving geweest en bij het uitstappen ook niet ! Nu weigert ze de Huurwaarborg terug te betalen en de afrekening van water,gas en elect. hebben wij op datum van 14 mei 2024 nog steeds niet gekregen .gedurende mijn verhuizing is ze binnen geweest in het appartement en heeft opzettelijk (of niet ) mijn huurcontract meegenomen die op tafel lag .. wat kan ik doen ?

bosprocureur
Berichten: 6888

#2 , 14 mei 2024 09:10

In die aangetekende brief stond werkelijk dat die kleindochter daar kwam wonen? En u heeft geen huurcontract meer, maar wel bewijs van maandelijkse huurbetaling, bewijs van betaling van waarborg? En die aangetekende brief hebt u tenminste wèl bewaard?


Ik zou even afwachten tot de nieuwe huurders er in wonen; hou intussen alvast bewijzen bij dat een makelaar uw oud appartement nu al aanbiedt. Binnen de periode van één jaar moet de aangeduide kleindochter daar effectief wonen, anders hebt u reecht op een vergoeding van achttien(18 !! ) maanden huur. Gewoon even wachten dus.

Thomas_A
Berichten: 2435
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2024 18:56

Een huurcontract van 1 jaar kan perfect minstens 3 maanden voor einde opgezegd worden door de verhuurder. Daar moet geen reden voor gegeven worden.

Ik zou als verhuurder dan ook argumenteren dat de info in de brief dat de kleindochter er komt wonen puur als achtergrond is, maar dat het daardoor nog geen opzeg met motief bewoning door familielid is. Dit bestaat namelijk niet bij opzeg korte duur.

Indien geen ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving, kan er uiteraard alleen schade worden afgehouden van de waarborg die door de verhuurder op een andere manier kan bewezen worden. Wat geeft de verhuurder als reden dat de waarborg nog niet is vrijgegeven?

Reclame

Terug naar “Huren”