Wat mag een politie

Avacinda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat mag een politie

#1 , 13 mei 2024 19:01

Beste ,

Ik heb een vraag en daarom dit topic. Hier mijn verhaal:

De laatste tijd valt de politie nog al om wat dingen bij mij. Zo stond het vuilnis nog buiten de straat en was niet opgehaald. Stond al dezelfde dag op de stoep. Had niet eens tijd om het weg te brengen en zijn er vaker dingen waar ze om vallen. Sommige dingen begrijp ik en sommige dingen niet. Waar het mij omgaat is dat die agente zomaar mijn erf op loopt . In mijn tuin wandelde , zomaar via de pui die open stond mijn huiskamer in liep en mij riep omdat ik de bel niet hoorde. Zomaar als ik weg ben van huis mijn huis binnen gluurt en door mijn raam kijkt. Ik wil weten in hoeverre dit mag ? Ik voel me er namelijk niet prettig bij. Is er niet zoiets als wet op privacy ? Ik voel me er namelijk echt ongemakkelijk bij.

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 mei 2024 19:53

NL of B ?

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 13 mei 2024 19:57

Opsporen van overtredingen - wanbedrijven en misdaden. Dus een zéér ruime bevoegdheid en ook voor heel veel wetten decreten en ordonanties.
Meestal staat er behoudens de agenten en officieren van politie zijn bevoegd de bijzondere ambtenaren van de dienst economische inspectie, luchtverkeer, sociale wetten enz enz . Politie is dus n!et alleen bevoegd voor strafrecht en de gemeentelijke politiecodex
Als iemand anders op uw erf kan komen dan mag de politie dat in principe ook.
Zelfs binnenkomen als u de bel niet hoort.
Als dat de wijkinspecteur is dan houdt die best met de wijkbewoners een korte lijn.
Als de deur open staat kan iedereen binnen komen dus is het toch goed dat de politie controleert.

Uw afval buitenzetten op momenten dat het niet voorzien is, is strafbaar vermoedelijk GAS sanctie.
Als men niet is langs geweest is het toch goed dat wijkinspecteur u komt verwittigen dat er geen ophaling is geweest?

Uiteraard zijn er regels waar de politie zich bij officiële vaststellingen moet aan houden.
Vb bij het binnen gaan moet de politie ook al zijn ze in uniform zich legitimeren met hun dienstkaart (legitimatiebewijs).
De specifieke bevoegdheden van de politieambtenaar staan langs de achterzijde van die kaart.
Grootste verschil : er zijn agenten van gerechtelijke politie en bestuurlijke politie: de inspecteurs en hoofdinspecteurs.
Er zijn officieren van gerechtelijke politie : de hoofdinspecteurs, commissarissen en hoofdcommissarissen
Zijn officier van bestuurlijke politie de commissarissen en hoofdcommissarissen
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Reclame

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 mei 2024 16:17

Om dat TS sprak van een"pui", een woord blijkbaar enkel in NL wordt gebruikt voor voordeur dacht ik NL

Avacinda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mei 2024 22:58

Van België maar Nederlandse een pui is een grote schuivende achterdeur . Als het warm is zet ik die open en laat ik frisse lucht voor . Lijkt me niet dat iemand dan zomaar naar binnen mag . Een agent mag ook niet naar binnen als hij voor mijn voordeur staat en ik geen toestemming geef . Het gaat erom dat de politie zomaar in mijn tuin loopt en mijn huis binnen koekeloert ook als ik niet thuis ben . Ik word best wel lastig gevallen door agenten lang verhaal maar vindt het niet prettig .

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 16 mei 2024 19:35

Als een deur open staat ...mag men binnen alleen al om te controleren of er geen inbreker is.
Daar is voldoende gedocumenteerd in de rechtspraak.
Trouwens binnenkomen bij een open deur is gewoon niet voorzien in het strafwetboek.
Er wordt geen afsluiting geopend...zodoende.
Heb er jaren geleden al over geschreven.
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 82#p125255

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”