geen geldig keuringsbewijs

rustem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

geen geldig keuringsbewijs

#1 , 11 mei 2024 02:12

ik heb een vraag ik heb een boete gekregen omdat mijn autokeuring verlopen was. mijn auto stond geparkeerd op de openbare weg voor mijn huis mag de politie mij een boete geven als ik niet aan het rijden was en ook niet in de auto was.

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2024 06:35

Absoluut: ongekeurde wagen mag zich niet op de openbare weg begeven.

Er zijn een paar uitzonderingen, maar parkeren hoort daar niet bij.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 mei 2024 14:53

Die uitzonderingen zijn bovendien enkel voor de verplaatsing vh voertuig tussen keuringsstation , werkplaats voor herstelling , en woonplaats vd houder

Je kan er dus wel mee naar huis rijden, maar mag het ongekeurde voertuig daar niet op de openbare weg laten staan

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... xetksmc25q

Artikel 24. Het keuringsbewijs

§1. Geen enkel volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig mag zich op de openbare weg bevinden, tenzij het voorzien is van een geldig keuringsbewijs, het overeenkomstig keuringsvignet en een met zijn gebruik overeenstemmend identificatieverslag of technische fiche en een document « Visuele keuring van het voertuig », voor zover deze documenten vereist zijn.

Dit verbod geldt niet voor voertuigen die zich op de openbare weg bevinden om:

1° leeg en langs de kortste weg de verplaatsing te doen :

a) tussen het station voor autokeuring en de woonplaats of exploitatiezetel van de titularis van het voertuig of de exploitatiezetel van de hersteller en omgekeerd;

b) tussen de woonplaats of de exploitatiezetel van de titularis van het voertuig en de exploitatiezetel van de hersteller en omgekeerd;

2° langs de kortste weg de verplaatsing te doen van de grenspost van binnenkomen in België tot de woonplaats of de exploitatiezetel van de titularis van het voertuig of het station voor autokeuring.



Geparkeerd staat uw voertuig nog steeds op de openbare weg ...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6878

#4 , 11 mei 2024 15:40

Idem dito trouwens voor de verplichte autoverzekering. Ook gewoon onverzekerd parkeren mag en kan niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”