Advocatenkosten

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
elvirake
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Advocatenkosten

#1 , 23 apr 2024 18:00

Beste
Ik heb een proces van 7 jaar familierechtbank achter de rug. Hiervoor had ik natuurlijk een advocaat nodig. Ik kwam net niet in aanmerking voor pro deo. Zo kwam ik terecht bij een advocatenkantoor. Hier werkte ik samen met 1 van de advocaten (niet de zaakvoerder).
Bij aanvang van het dossier werden de kosten niet besproken. Toen ik vroeg of dit mee zou vallen was het antwoord ja.
Natuurlijk kon niemand weten dat het zo lang zou duren.
Ik ontving in de 7 jaar 7 te betalen provisienota’s. Telkens 1000 euro.
Dat leek me al stevig bedrag daar er daarnaast ook dossierskosten e.d. aan rechtbank te betalen waren.
De advocaat was op de hoogte van mijn niet zo goede financiële situatie.
Nu is het afgehandeld en krijg ik maar liefst een afrekening van 20000 euro!!!
Met een globaal overzicht, geen details.
Kan dit zomaar?
Omdat ik een afbetaling heb gevraagd dreigen ze met gerechtelijke stappen omdat hij hier niet akkoord mee kan gaan:
Als dit gebeurt wordt het alleen maar erger en zitten mijn kind en ik volledig aan de grond.
Kan dit zomaar?
Wat kan ik doen a.u.b.?
Ik hoorde iemand praten over contact op te nemen met de stafhouder.
Is dit dan iets dat kan helpen en zo ja is dit betrouwbaar?
Wat als deze mijn advocaat kent?
Gezien de situatie dien ik deze post anoniem te doen.
Dank voor uw antwoord .

LeenW
Berichten: 12863

#2 , 23 apr 2024 18:14

U hebt zeker recht op een gedetailleerde afrekening. Vraag hier zeker naar.

Dat gezegd zijnde, 27.000 euro voor een zaak die 7 jaar in beslag neemt, lijkt mij op het eerste zicht niet onmogelijk. Van die 27.000 is al een kleine 5.000 euro btw. Als u me wat vrijheid geeft en het naar 3.000 euro per jaar mag afronden, geeft dat 20 uur aan 150/uur. Dat lijkt mij hoog maar niet abnormaal hoog. Maar moeilijk in te schatten zonder het dossier te kennen.

Een afbetalingsplan kan u niet eisen, de tegenpartij moet daarmee akkoord gaan (wat ze blijkbaar niet doen). De stafhouder kan daar niets aan veranderen.

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2024 18:29

Ik kwam in grote lijnen aan dezelfde berekening dan LeenW, met die nuance dat in het volledige bedrag nog andere kosten dan uurloon zullen zitten. Dossierkosten, brieven, mails, verplaatsingen worden typisch apart aangerekend.

Het is wel uiterst onzorgvuldig van de advocaat om in 7 jaar geen enkele tussentijdse afrekening voor te stellen.

Er is een deontologische plicht om de cliënt te informeren over kosten, dus daar kan de stafhouder wel de advocaat over aanspreken. TS: de stafhouder is ook een advocaat en behoort tot dezelfde balie. Deze zal uiteraard steeds uw advocaat of minstens zijn kantoor kennen. Zijn gezag is eerder moreel dan hiërarchisch.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”