ISOLATIE EIGEN WONING VERPLICHT?

Robert66
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ISOLATIE EIGEN WONING VERPLICHT?

#1 , 18 apr 2024 12:16

Hallo,

Ben ik als bewoner en eigenaar verplicht om te isoleren?

Ik ben eigenaar van een charmante eigen woning in de Antwerpse rand, die sinds 1923 in onze familie zit. We zijn er erg aan gehecht en willen het niet verkopen. We hebben het financieel niet breed en kunnen de grote kosten (+-€50,000) die gepaard gaan met de naar norm isolatie van het dak niet dragen. En dan spreken we nog niet over de mooie smeedijzeren raampjes die ook zouden moeten sneuvelen...

Zelf ben ik dicht bij mijn pensioenleeftijd en zou een lening me in deze levensfase te zwaar wegen.
(Dit in de wetenschap dat buren die wel isoleerden in een gelijkaardige woning, een gelijkaardige energiefactuur hebben als wij, wat de 'investering' voor ons dus absurt maakt.)

Waartoe ben ik wettelijk verplicht? Kan ik blijven wonen zonder de nieuwe-norm isolatie?

Dank voor uw advies.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 18 apr 2024 12:29

Op dit ogenblik zijn de eigenaar bewoners niet de eerste doelgroep. Men focust op nieuwe kopers. Deze hebben renovatieplicht binnen 5 jaar. Secundo focust men op huurwoningen waar de eigenaar bij verhuur ook linimumnormen moet halen. Zolang u niet verkoopt of verhuurt is er weinig probleem.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2024 15:24

opgelet: niet alleen verkopen, maar iedere overdracht van het zakelijk recht. Dus beter ook niet schenken aan kinderen bijvoorbeeld of het inbrengen in een vennootschap.

Reclame


josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2024 01:30

Beste,

Misschien overwegen om de zolder vloer te isoleren ipv het dak. Zal stukken goedkoper zijn...

Robert66
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2024 15:21

Dank voor jullie reacties.
Kan het wijzigen van het huwelijkscontract van scheiding van goederen naar gemeenschap van goederen ook tot renovatie verplichting leiden?

artemis
Berichten: 3294

#7 , 19 apr 2024 16:01

En wat bij overlijden? Als er maar 1 erfgenaam is?

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2024 10:17

Dank voor jullie reacties.
Kan het wijzigen van het huwelijkscontract van scheiding van goederen naar gemeenschap van goederen ook tot renovatie verplichting leiden?
als er verder niets wijzigt aan de eigendomsstructuur (bv jullie blijven allebei volle eigenaar, net als voorheen) is er geen renovatieverplichting

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2024 10:18

En wat bij overlijden? Als er maar 1 erfgenaam is?
Een erfenis leidt NIET tot een renovatieverplichting, maar het heft ook geen lopende renovatieverplichtingen op...

Zie ook; https://www.vlaanderen.be/een-huis-of-a ... e-gebouwen

Terug naar “Kopen”