Schepen stemt stuk tuin van broer tot bouwgrond, mag dit?

Noodles
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Van bouwzone naar bouwgronden

#1 , 18 feb 2024 12:41

Beste allen,

In welk onderdeel juridisch forum kan ik vragen stellen over de goedkeuring van bouwzone naar bouwgronden door een gemeente?

Groeten,
Noodles

Noodles
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2024 21:39

Dan toch maar mijn vraag: Hoeveel schepenen moeten aanwezig zijn om bouwgronden van een bouwzone goed te keuren? Ik dacht dat dit moet gebeuren bij meerderheid? Meerderheid van gekozen schepenen?

Graag reactie,
Dank

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2024 07:15

College van Burgemeester en Schepenen is een collegiaal orgaan (net zoals de meeste uitvoerende organen, zoals een ministerraad). Verwar de werking dus niet met deze van een wetgevend orgaan, zoals een gemeenteraad of parlement.

Wat meer informatie over de werking:

https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/ver ... et-college

In de meeste gevallen wordt er unaniem beslist na bespreking. Enkel de beslissing wordt openbaar gemaakt.

Reclame

Noodles
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2024 18:47

Beste,

Mag de broer van een eigenaar die een tuin bezit, als schepen mee stemmen in het goedkeuren van een stuk van die tuin tot bouwgrond? Is dit een belangenvermenging? Nl hij keurt die omvorming tot bouwgrond goed ten voordele van zijn broer.

Graag reactie, ik vind hier niet echt een antwoord op.

Groeten,
Noodles

Franciscus
Berichten: 38614

#5 , 18 apr 2024 21:18

Dat mag inderdaad niet. Was hij aanwezig bij de stemming?
Klacht bij provinciale deputatie / gouverneur of bij Vlaams binnenlands bestuur als controlerende overheden.
https://www.vlaanderen.be/klachten-over-gemeenten
Oppositie in gemeente kan ook handig zijn.

Noodles
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2024 19:12

Franciscus, ja hij was zeker aanwezig en heeft dit ook goedgekeurd. Ik heb er een sluitend bewijs van.

Terug naar “Administratief recht”