Inkomstenbelastingen 2022 gescheiden

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Inkomstenbelastingen 2022 gescheiden

#1 , 08 jun 2023 13:29

In onze EOT staat er volgende clausule.
3. Inkomstenbelastingen
De inkomstenbelastingen zullen betaald en gedragen worden door elke echtgenoot over zijn/haar eigen inkomsten vanaf de inkomsten van het jaar 2023.
Alle belastingen in verband met de inkomsten van vóór het jaar 2023 zijn ten laste van beide echtgenoten ieder voor de helft.
Eventuele terugbetalingen van belastingen betreffende de inkomsten van vóór het jaar 2023 komen ten goede aan beide echtgenoten, ieder voor de helft.
Nu mijn vraag:
Wil dit zeggen dat als ik moet terug betalen dat mijn ex-partner niet moet meebetalen, maar als ik geld terugkrijgt dat ik daarvan de helft moet afgeven?

Versta ik dit correct?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 jun 2023 13:48

Neen. Alles de helft, zowel voor bijbetalen als voor terugkrijgen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 09 jun 2023 01:02

Mijn ex partner had een eigen zaak (eenmanszaak). Zij heeft deze zaak stopgezet eind 2022. Ik kan toch niet aansprakelijk gesteld worden voor haar gemaakte kosten hoop ik? Ook stel ik mezelf de vraag waarom er duidelijk gesteld word dat opbrengsten verdeeld horen te worden maar niet de terugbetalingen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 09 jun 2023 14:33

" Ook stel ik mezelf de vraag waarom er duidelijk gesteld word dat opbrengsten verdeeld horen te worden maar niet de terugbetalingen."

Ik lees dat nergens.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jef007
Berichten: 1683

#5 , 09 jun 2023 14:39

het gaat hier toch over uwen eigen EOT!!
je bent dan toch akkoord met wat er in uw EOT staat!!

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 09 jun 2023 17:14

#5 je zou ervan schrikken hoeveel mensen een EOT tekenen zonder te weten wat er nu eigenlijk in staat.

@topicstarter: er staat toch duidelijk dat de betalingen elk voor de helft zijn en ook de terugbetalingen ten goede komen aan beiden voor de helft. Vanwaar de verwarring?
Een betere regeling was geweest dat de belastingen voor iedere echtgenoot berekend zouden worden op basis van hun eigen inkomsten, zeker als één van beiden zelfstandig is. Maar gezien de EOT getekend is, is het daarvoor helaas te laat.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 09 jun 2023 23:53

Ik volg ...ik blijf me nog steeds verwonderen (lees ergeren) over hoe rechtbanken en ook notarissen slechte overeenkomsten op papier blijven zitten met alle gevolgen van dien.

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#8 , 11 jun 2023 11:14

Rechtbanken en notarissen zouden beter de tijd nemen zulke belangrijke documenten in mensentaal op te stellen en de tijd te nemen om ze naar behoren uit te leggen. Niet tegenstaand dat ik inderdaad dit document heb getekend. Het jargon gehanteerd door onze rechtsinstellingen zorgt ervoor dat gewone mensen deze documenten niet langer verstaan.

Ik kijk de laatste tijd meer en meer naar men EOT en kom soms nog tot verassingen te staan. Net zoals mijn ex. De onduidelijkheid zorgt er dan voor dat ik op forums zoals deze kom en mijn ex wederom bij de advocaat staat. Dit natuurlijk te voordelen van de advocaat en ten last van de mensen hier.

Mijn excuses voor men vraag :)

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 11 jun 2023 16:58

Als de situatie veranderd is kan u terug naar de familierechtbank gaan om een wijziging te vragen van jullie EOT.

Terug naar “Echtscheiding”