knotwilgen

mees
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

knotwilgen

#1 , 31 mar 2023 03:18

Wij hebben enkele jaren geleden een stuk grond gekocht.
dat ligt naast een manege.
Ze hadden het ook graag gekocht voor de kleinkinderen zegden ze.
En ons al verschillende keren gezegd verkoop het ons.

Nu van in het begin zegden ze dat wilgen over hangen en of wij die wilden verwijderen.


Ook dat de vorige eigenaar deze niet wilde mee rooien met de canadabomen die op het perceel stonden als die gerooid werden, en ze niet begrepen waarom.

Dan stelde ik mij ook de vraag al waarom niet als het zijn wilgen waren en de takken overhingen?

Nu heb ik dat perceel opgekuist en zag dat er een oude afsluiting nog stond tegen de oude wel 150 jaar oude wilgen, dus waren de wilgen de oude afsluiting.
Maar ik kon zien dat de weide bij hun serieus opgehoogd werd en een berm vormt tot tegen de wilgen.nu hebben ze hun houten afsluiting wel 3a4m hoger gezet waar het vlakker is.

Maar daardoor lijkt het als de wilgen op ons perceel staan.
Nu zie je duidelijk ook op het kadasterplan dat hun afsluiting veel verder komt gezien op de stallingen en dus de wilgen de grens volgen.

Maar nergens staan grenspalen, dus is het onmogelijk te zeggen dat het onze wilgen zijn en wij die moeten snoeien, wat ik zelf niet kan wegens te groot risico van overhangen over de stal.

Vorig jaar deze tijd heeft hij daarvoor ook gebelde en heb ik gezegd dat die wilgen niet op ons perceel staan.

Nu laat hij de gemeente een brief sturen om te zeggen dat takken overhangen en ik met hen contact moet opnemen. Hij zit in de gemeenteraad .
Wat we gedaan hebben, maar ik herhaalde dat die niet op ons perceel staan, maar hij zegt volgens de gemeente wel.
En er is een landmeter destijds geweest die het ook zei beweert hij.

En bewijs maar zegt hij dat ze niet van u zijn.

Nu heet hij dan gevraagd om ter plaatse eens te komen om te bespreken, maar pas na de 10 april.

Stel dat ze blijven beweren dat de bomen van ons zijn, en wij dat tegenspreken, kan het voor de vrederechter komen?

Wat kunnen wij doen?

lukasi
Berichten: 1140

#2 , 31 mar 2023 09:59

Warrig en onduidelijk verhaal.
Veel aannames en beweringen maar moeilijk te volgen omdat er geen duidelijk beeld geschapen wordt.

Grensbepaling
Ofwel in gezamelijk akkoord een landmeter aanstellen ofwel via de vrederechter laten aanstellen.
Ouderdom bepalen van de knotwilgen.
Indien jonger dan 30 jaar moeten deze op 2 meter afstand van de grenslijn staan.
Indien deze bomen ouder dan 30 jaar mogen die blijven staan op de grenslijn of binnen de 2 meter van deze lijn.
Ophogen van een perceel met meer dan 50 cm is vergunningsplichtig !
Vraag zijn omgevingsvergunning.
Ophogen wordt toegestaan maar sowieso moet de lager gelegen buur ontlast zijn worden van water toevoer door de ophoging .

Botanisch
wilg verdraagt heel goed snoei en wordt daarom ook wel knotwilg genoemd.
Zet ze terug op de stam .
Bij overhangende takken moet er wel bewezen worden dat er overmatige hinder hierdoor ontstaat. Bv schaduw in de tuin op zonnepanelen.
Rooien van bomen met een stamomtrek meer dan 1 meter is vergunningsplichtig als gemeenteraadslid MOET dit weten.
Houten afsluitingen zijn beperkt in hoogte tot 2 meter indien deze op de grens staan

mees
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2023 13:36

het is een houten paarden afsluiting.
Op het kadasterplan zie je wel duidelijk de stal staan en daar is de afstand tot de perceel grens van 7 tot 4 meter maar zij hebben hun afsluiting wel maar op 1 meter ongeveer gezet. de bomen stonden op de grens want draad was langs onze kant gezet, dus staan ze op hun grond, maar ze willen ons laten opdraaien voor de kosten.

Reclame

lukasi
Berichten: 1140

#4 , 31 mar 2023 15:22

Ik zie geen kadasterplan
en kadasterplan is niet 100% correct. Enkel een landmeter kan uitsluitsel geven .
Vraag wel een afpaling van het perceel met grenspalen

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 31 mar 2023 16:46

Grenspalen niet aan te treffen?
Bij mijn weten is dat (dikwijls) een arduinen paal op de hoek van het perceel -- zo was het toch bij ons.
Vrederechter is bevoegd en die zal dan een deskundige aanstellen om af te palen.
Zal dan ook ineens een beslissing nemen over de bomen van wie ze zijn enz.
Kosten zijn voor diegene die vraagt of voor diegene die ertoe veroordeeld wordt.

mees
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2023 20:19

er stond normaal 1 op de hoek
maar ik heb woensdag gaan kijken en er is plots weg.
op kadasterplan zie je dat hun grens gelijk loopt met de grenslijn van een bouwgrond en de andere kant waar hij verdwenen is gelijk met het perceel naast ons, maar daar hebben zij hun afsluiting meer dan 2 meter naar hun toe gezet omdat de bomen in de weg stonden voor hun houten paarden afsluiting .ook aan de andere kant zijn ze zo voor bomen 1 meter naar hun toe gegaan met de afsluiting.
de grens is 220 m lang en enkel op 1hoek stond een oude arduin wel 20 cm uit de grond.
de grens is in het midden heel gebogenmaar zij hebben dat meer recht getrokken en is nergens een grenspaal te zien .De buur zegt dat er witte paaltjes staan, maar ik zei hem dat ik er nergens ben tegen gekomen al ik aan het opkuisen was van de takken.

lukasi
Berichten: 1140

#7 , 01 apr 2023 13:47

je bent rond de pot aan t draaien;
schakel deskundige in
dus landmeter

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 apr 2023 15:27

bij mijn weten zitten die arduinen grenspalen meestal onder de grond.
en is het spitten geblazen om ze te zoeken.

opgepast met interpretatie van oude afsluitingen van weides.
vroeger werden takken van wilgen gebruikt als weidepalen. deze takken beginnen te wortelen en worden wilgen. vaak zijn daar prikkeldraden aan vastgemaakt.

dit waren de afsluitingen voor het vee en moeten een eindje van de perceelsgrens geplaatst worden (zodat het vee niet tussen de draden door de aanpalende gewassen konden aanvreten).
die oude afsluitingen staan m.i. dus bijna nooit OP de percelsgrens. in dit opzicht zou de buur wel eens gelijk kunnen hebben.

maar het blijft een bizarre discussie: ik zou blij zijn als mijn buur een deel van zijn grond aan mij zou willen geven...
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mees
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 apr 2023 15:39

wij hebben na aankoop een landmeter laten komen, die is daar komen kijken en zoeken, en na enkele weken hoorden wij niets meer van de man ,ook niet na hem gemaild te hebben waarom hij gestopt was.

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 apr 2023 15:49

wij hebben na aankoop een landmeter laten komen, die is daar komen kijken en zoeken, en na enkele weken hoorden wij niets meer van de man ,ook niet na hem gemaild te hebben waarom hij gestopt was.
't verschot in zijne rug, misschien?
moest ge die niet betalen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mees
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 apr 2023 17:08

Ik hoorde dat wilgen op de scheiding werden geplaats al afsluiting palen .
Aan de andere kant van het perceel mocht ik de takken die overhingen en tegen de grond wortel schoten zelf niet afdoen van de boer ,die beschuldigde ons van diefstal.

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 apr 2023 20:42

Ik hoorde dat wilgen op de scheiding werden geplaats al afsluiting palen .
Aan de andere kant van het perceel mocht ik de takken die overhingen en tegen de grond wortel schoten zelf niet afdoen van de boer ,die beschuldigde ons van diefstal.
uw probleem gaat in eerste instantie niet over bomen, maar wel over de grenzen van uw perceel.
zorg eerst dat de perceelsgrenzen onomstotelijk duidelijk bepaald zijn en pas dan kan men iets zinnig zeggen over al dan niet overhangende takken.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mees
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 apr 2023 22:39

Ja , dat heb ik ook tegen de buurman gezegd, maar hij vraagt om naar daar te komen en het daar te bekijken.
Maar wat kunnen wij daar doen dan het kadasterplan laten zien waar de perceelgrens meer naar ons perceel staan afgebeeld dan ze in werkelijkheid is gelijk met hun stallen.

Als hij beweert dat de wilgen van ons zijn moet hij dat dan niet zelf bewijzen waar de grens is?

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 apr 2023 23:22

uw oorspronkelijke vraag was of deze discussie voor de vrederechter kan komen.
het antwoord is ja.
als u 100% overtuigd bent dat de wilgen niet op uw eigendom staan, dan hoeft u niet mee te doen aan dit welles-nietes spelletje.
laat buurman dan maar naar de vrederechter stappen.

maar u kan ook zelf uw buurman in verzoening laten oproepen voor de vrederechter. misschien kan u vragen aan de vrederechter om samen met beide partijen de situatie ter plaatse te bekijken.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mees
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 apr 2023 14:19

als de buurman naar de vrederechter gaat , wat dan? moeten wij dan ook gaan?
Wat als wij nu gewoon niets doen ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”