Inbreng onroerend goed algehele gemeenschap

Tattan
Topic Starter
Berichten: 8

Inbreng onroerend goed algehele gemeenschap

#1 , 01 feb 2023 15:46

Beste,

Koppel gehuwd in 2018. Partij A was in het bezit van een eigen woning voor het huwelijk. Deze woning werd ondertussen verkocht en de opbrengst werd in de gemeenschap ingebracht om een gezamenlijke woning te kunnen aankopen (werd bij de notaris geschreven). Beide partijen hebben elk 2 kinderen van een andere partner (nieuw samengesteld gezin, alle kinderen zijn het huis uit).
Partij B heeft geen inbreng gedaan maar het maandelijkse inkomen ligt van deze partij wel hoger dan van partij A.

Nu bedankt partij A zich dat mocht er partij B iets overkomen er direct de helft van de ingebrachte som naar de kinderen van partij B zal gaan (klopt deze stelling?). Het is niet het probleem dat dit de kinderen niet gegund is, maar dan moet partij A weer helemaal opnieuw beginnen terwijl er toch een groot deel van het kapitaal van partij A is/was.
We zijn reeds naar een notaris gegaan en die beweert dat het zeer moeilijk is om het vermogen van partij A weer uit de gemeenschap te halen ook al gaat partij B akkoord.
Het gaat hier totaal niet over de inboedel, enkel het financieel vermogen is van belang.

We hebben zelf al de oplossing bedacht om desnoods met percentages te werken per jaar want we willen beiden dat dit zo eerlijk mogelijk verloopt, ook naar onze kinderen toe.

Zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen behalve scheiden (want die oplossing is er ook nog maar dat is nogal drastisch).

Vorig jaar heeft partij A ook een behoorlijke som geld gekregen uit een nalatenschap van de vader. Dit bedrag staat op een rekening van partij A. Stel dat Partij A komt te overlijden, wordt deze som dan ook bij de gemeenschap gerekend? Ik heb al verschillende versies gehoord...

Mochten er nog bepaalde vragen zijn... ik geef graag antwoord!

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en)
A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2023 08:01

Lastig om hier iets anders over te zeggen, aangezien uw notaris al advies heeft gegeven en deze ongetwijfeld meer informatie heeft gekregen dan wij.

Bij huwelijk volgens wettelijk stelsel behoudt de overlevende echtgenoot wel het vruchtgebruik over het vermogen van de overledene. Er is dus niet direct sprake van verdeling.

Erfenis verworven tijdens het huwelijk blijft buiten het gemeenschappelijk vermogen. Goed dat dit op een aparte rekening staat om vermenging te vermijden.

Ik zie dat u vorig jaar deze laatste vraag ook op dit forum hebt gesteld, maar helaas geen antwoord gekregen. Dit komt dus wel degelijk later aan uw kinderen toe, wie er ook eerst overlijdt.

Tattan
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 02 feb 2023 16:29

Lastig om hier iets anders over te zeggen, aangezien uw notaris al advies heeft gegeven en deze ongetwijfeld meer informatie heeft gekregen dan wij.

Bij huwelijk volgens wettelijk stelsel behoudt de overlevende echtgenoot wel het vruchtgebruik over het vermogen van de overledene. Er is dus niet direct sprake van verdeling.

Erfenis verworven tijdens het huwelijk blijft buiten het gemeenschappelijk vermogen. Goed dat dit op een aparte rekening staat om vermenging te vermijden.

Ik zie dat u vorig jaar deze laatste vraag ook op dit forum hebt gesteld, maar helaas geen antwoord gekregen. Dit komt dus wel degelijk later aan uw kinderen toe, wie er ook eerst overlijdt.
Bedankt Thomas voor jouw antwoord. Ik had inderdaad vorig jaar reeds deze vraag gesteld. Ik bedenk nu ook net dat het misschien niet in de juiste groep staat. Blijkbaar doe ik dat nogal vaak fout.
Bij mijn bericht vorig jaar had ik een kopie van de akte als link/bijlage geplaatst, die heb ik verwijderd omdat ik jammer genoeg inderdaad geen reactie heb gekregen.

Enkele zinnen uit de akte die ik niet zo goed begrijp:

"De echtgenoten sluiten hierbij uitdrukkelijk de toepassing uit van artikel 1455 van het Burgerlijk wetboek (recht van terugname) enkel indien het stelsel zou ontbonden worden door overlijden. De erfgenamen van de echtgenoot-inbrenger zullen derhalve in dit geval het ingebrachte goed niet kunnen terugnemen ook al was het in natura aanwezig."

Na het overlijden moet de gemeenschap vereffend worden (staat er ook nog bij) er moet dan een vergoedingsrekening worden opgemaakt.

Bij het ontbinden van de gemeenschap door het overlijden van 1 van de echtgenoten zal het gemeenschappelijk vermogen toebehoren als volgt:
- Voor de geheelheid in volle eigendom van alle roerende goederen afhangende van de gemeenschap
- Voor de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik wat betreft de onroerende goederen afhangende van de gemeenschap.

En dat dit nog (geheel onbegrijpelijk voor een leek als ik:

Huwelijksvoordelen
De voordelen door de bedingen van dit contract aan de langstlevende worden toegekend, zijn huwelijksvoordelen die niet aan de regels van schenkingen onderworpen zijn.
Er kan slechts sprake van inkorting ervan indien een huwelijksvoordeel de perken overschrijdt zoals in de artikelen 1464 en 1465 BW bepaald.
De perken van art 1464 BW dat toepasselijk is bij samenloop met gemeenschappelijke kinderen, zijn slechts bereikt als de langstlevende echtgenoot meer zou verkrijgen dan alle huwelijkse aanwinsten (en de helft van alle andere goederen die in de huwelijkse gemeenschap zouden worden ingebracht)
De perken van art 1465 BW dat toepasselijks is bij samenloop van de langstlevende met stiefkinderen, zijn bereikt indien de langstlevende meer zou dan de helft van de huwelijkse aanwinsten. De langstlevende kan evenwel de vordering tot inkorting van de voorkinderen vermijden door het netto erfdeel van deze kinderen meteen na overlijden in geld uit te betalen.

Bon ik denk nog steeds dat partij A zichzelf in de voet heeft geschoten door goed te willen doen naar alle kinderen toe. Als Partij B echter vroeger komt te overlijden, zal een deel van het ingebrachte kapitaal voor de helft naar de kinderen van partij B gaan...

Er staat ook nog ergens dat deze akte enkel kan ontbonden worden door echtscheiding en niet omwille van een ziekte van 1 van de partners...

Mochten we ooit een oplossing vinden, zal ik ze hier zeker posten. Maar misschien kan het al een waarschuwing zijn voor anderen. Had de notaris ons gewaarschuwd hiervoor hadden we wellicht een andere oplossing gezocht.

A.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 12 feb 2023 19:38

Nieuw huwelijkscontract opstellen misschien?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”