Eneco: 6 maand na contractopzegging herfacturatie aan hoger tarief

Snev
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eneco: 6 maand na contractopzegging herfacturatie aan hoger tarief

#1 , 27 mei 2022 17:57

Beste,

6 maand na opzegging contract bij Eneco voor gas en elektriciteit annuleert men plots 3 oude facturen (tot een jaar oud) en biedt die opnieuw aan met hogere jaarlijkse vergoedingen en distributiekosten. Zo moet ik plots 558.47 EUR extra betalen en intussen is daar al een aanmaningskost van 20 EUR bijgekomen (terwijl Eneco telefonisch aangaf dat de factuur bevroren is tot de zaak is uitgeklaard).

Er zijn heel wat pogingen geweest uit eigen initiatief (telefonisch, facebook chat, aangetekende brief, ombudsdienst energie, ...) om hier meer duidelijkheid over te krijgen. Bij geen enkele gelegenheid heeft Eneco tot op heden een antwoord kunnen/willen formuleren op mijn vragen/bedenkingen.


Een (zo beknopt mogelijk) chronologisch overzicht van de relevante gebeurtenissen:

1/07/2021: Overdracht van Eneco naar Engie
1/12/2021: Eneco annuleert 3 oude betaalde facturen zonder enige reden te vermelden
20/12/2021: Nieuwe slotfactuur voor elek. en gas ontvangen. De factuur bestrijkt 605 dagen en is plots 558.47 EUR duurder. Meterstanden zijn gelijk aan die van de geannuleerde facturen maar de jaarlijkse vergoedingen en distributiekosten zijn aangepast naar de hogere tarieven die eind 2021 geldig zijn.
27/12/2021: Ontdekt dat 558.47 euro via automatische domiciliëring van mijn rekening is gegaan (6 maand na einde contract met Eneco).
Via de bank heb ik dit eenvoudig kunnen terugdraaien en op de website van Eneco kon ik nog inloggen en domiciliëring uitzetten met succes.
Telefonisch contact kunnen opzetten met Eneco (niet eenvoudig en tijdrovend): foute meterstanden bij Fluvius als reden voor annulatie.
Alle meterstanden gecontroleerd en naar zelf naar Fluvius gebeld: daar bleek al snel dat er geen enkele fout te bespeuren is in de doorgegeven meterstanden.
Daarna terug Eneco telefonisch kunnen bereiken. Daar werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. De facturatiedienst begreep zelf de annulaties niet en de dienst contracten beloofde het opstaande saldo voorlopig te bevriezen tot er meer duidelijkheid is. Men zou mij zelf terug contacteren (nooit gebeurd).
05/01/2022: Brief van Eneco met aanmaningskost van 20 EUR. Volgens hun website zou er eerst een herinnering via mail moeten gestuurd worden (niet gebeurd) en bovendien beloofde men mij telefonisch een bevriezing (blijkbaar ook niet gebeurd).
Ondertussen lukt het mij niet meer om Eneco telefonisch te bereiken (wellicht door de huidige energie/prijzencrisis).
12/01/2022: klacht ingediend via Eneco website, maar tot op heden enkel een automatisch bericht teruggekregen van de "digitale assistent".
16/01/2022: Mail gestuurd naar klacht@ombudsmanenergie.be, maar door (wellicht) drukte geen antwoord hierop.
18/01/2022: Het lukt na lang proberen opnieuw om telefonisch binnen te geraken bij Eneco klantendienst. Tijdens mijn uitleg verbreekt de verbinding. Ik geraak daarna niet meer binnen.
Dezelfde dag nog een aangetekende brief verstuurd met een chronologisch overzicht van mijn pogingen om hun te contacteren en de uitdrukkelijke vraag om uitleg te geven over de annulaties en de extra factuur.
Ook op de website van Eneco geklikt op "betalingsuitstel aanvragen". Je weet maar nooit... .
23/01/2022: Zelf contact gezocht met Eneco via Facebook chat. Probleem in kort uitgelegd, maar nooit antwoord gekregen hierop.
Ondertussen ook klacht ingediend bij ombudsmanenergie.be. Dit zou mij 30 dagen kunnen beschermen.
02/02/2022: Via Facebook chat bericht van Eneco waarin staat dat ze mijn aangetekende brief ontvangen hebben. Ze zouden mij contacteren (nooit gebeurd) en facturatie is ondertussen bevroren.
02/05/2022: 3 maand later antwoord van de onbudsdienst energie. Eneco antwoord enkel met start -en einddatum van contract en een overzicht van de facturen. Geen enkel antwoord of verduidelijking ontvangen.
27/05/2022: Antwoord gegeven aan omudsdienst zodat ze dit niet als "opgelost" beschouwen.


Het feit dat Eneco nog steeds geen uitleg verschaft sterkt net mijn vermoeden aan dat het niet helemaal koosjer is wat ze doen.
Maar is het illegaal wat Eneco doet?
En hoe sterk sta ik in mijn schoenen?

Alvast bedankt,
Sven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 mei 2022 23:28

Tenzij je enorm hoog verbruik hebt of meerdere aansluitingen zonder dat daar iemand gedomicilieerd is, geraak je toch nooit aan een verschil van bijna 600€ wegens enkel "vaste vergoedingen" en gestegen distributie-kosten (die worden 3 maandelijks aangepast) :shock: :?:

Pluis je facturen eens na, beginnend met contract:
Wat moest je betalen aan vaste vergoedingen (aan Eneco, aan distributiemaatschappij)
Wat was het tarief voor distributie & transport
En kijk dan wat er aangerekend is, en of dat klopt met wat men had moeten aanrekenen


Kijk ook uit of die "vervangen" facturen niet teruggestort zijn

Ooit ook meegemaakt: betaalde (foute) factuur die teruggestort wordt, waarna je "schuld" hebt ... omdat je factuur zogezegd nog open staat :!:

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 28 mei 2022 03:06

Geen idee: misschien vast contract omgezet in variabel omdat je je termijn niet uitgedaan hebt. Lees de kleine lettertjes na. Bij sommige leveranciers zijn ook de vaste kosten per jaar te betalen ook al vertrek je eerder. Ze zouden wel een antwoord/uitleg moeten geven ….

Reclame

Snev
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2022 16:53

Alvast bedankt voor de reacties Inazuma en Sirkii.

Er werden geen vervangen facturen teruggestort. Wel werd er eentje in hun voordeel onmiddellijk in maart 2021 van mijn rekening gehaald ter waarde van € 100,51. Dus dat ben ik sowieso al kwijt.

De papieren en afrekeningen zijn zeer complex en doordat de periodes niet overeenkomen met de nieuwe afrekeningen en facturen maakt dit het zeer lastig om te vinden waar net die verschillen zitten die tot 558.47 EUR extra kunnen leiden.

Bijvoorbeeld: 605d gas worden nu aangerekend met 88,08868 € eenheidsprijs distributie vast (146.01 €) terwijl de geannuleerde facturen respectievelijk 220d aan 19.46 € en 237d aan 20.32 € waren. Normaal zou er slechts 0.46j aangerekend worden aan 88.08868 waarvoor ik 40.52 € moet betalen en het totaal voor 605d op 80.3€ komt in plaats van 146.01. Dat is al een verschil van 65.71 EUR voor enkel verschil in distributiekost voor gas. De oefening voor vaste kosten voor gas en ook distributiekost + vaste kost elek. is voor mij moeilijk te maken vanwege de (voor mij) onduidelijke papieren en cijfers.

Ik merk wel geen omzetting van vast naar variabel omdat de tarieven voor elek. en gas dezelfde zijn bij de nieuwe facturen.

Los van het feit dat ik mogelijk iets over het hoofd zie en wel degelijk extra zaken moet betalen vind ik het maar logisch dat Eneco mij de nodige uitleg dient te verschaffen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 mei 2022 21:35

Los van het feit dat ik mogelijk iets over het hoofd zie en wel degelijk extra zaken moet betalen vind ik het maar logisch dat Eneco mij de nodige uitleg dient te verschaffen.
Absoluut

Maar als ze doordrijven en naar rechtbank stappen, draai je er nog eens voor op als ze gelijk zouden hebben ...
Is dus redelijk belangrijk om weten wie er "juist" zit .

En die elek/gas facturen, da's zowiezo al een rommeltje. :roll:

lukasi
Berichten: 1139

#6 , 29 mei 2022 10:25

Niets meer via chat of telefoon proberen op te lossen .
Je hebt geen enkel bewijs hiervan.

Werk vanaf nu uitsluitend met aangetekend schrijven en ... stuur steeds een dubbel van je aangetekend schrijven per post.
Stel ook duidelijke verdere akties op van uwentwege indien zij geen antwoord geven.
Trek ook conclusies: als dan
- als jullie geen gemotiveerd antwoord geven dan erkennen jullie de fout.
Kan ook gekker, als jullie geen gemotiveerd antwoord geven dan krijg ik als compensatie 3 maand extra korting ( heeft dus bij een debacle met orange eindelijk ook een schriftelijke reactie teweeg gebracht - antwoord wij kunnen dit niet doen, maar op de rst van mijn argumentatie werd niet gereageerd dus de rechter aanvaarde enkel hun bezwaar op die 3 maand )

Oja en vermeld onderaan die brieven steevast de kopys naar Naam contactpersoon, ombudsdienst, Naam contactpersoon advocaat, naam ......

Snev
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jun 2022 09:09

Bedankt voor de tips Lukasi.

Terug naar “Consumenten Koop”