Huis kopen bij erfenis (of in leven)

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

Huis kopen bij erfenis (of in leven)

#1 , 16 jan 2022 13:16

Mijn grootouders hebben twee dochters. Elke dochter heeft een kind, mijn nicht en ik zelf. 3 jaar geleden is mijn grootvader overleden en hebben mijn grootouders hun testament aangepast zodat hun erfenis (huis) wordt verdeeld onder 4. Bij het overlijden van mijn grootvader was dat huis geschat op 250.000 euro.

Mijn grootmoeder zou heel graag willen dat ik later in dat huis kan wonen. In principe wil dit zeggen dat ik de andere 3 erfgenamen kan uitkopen door 3/4 te betalen. Maar mijn grootmoeder heeft schrik dat ze dit bedrag van 250.000 willen opdrijven waardoor ik niet in de mogelijkheid ben om het huis te kopen.

Zijn er bepaalde constructies mogelijk om ons het huis te "garanderen"?

Nu mijn grootmoeder nog zelf in leven in en goed te been is, wil ze zelf ook de mogelijkheden bekijken. Ze vroeg zich af of het mogelijk is om het huis te verkopen aan ons voor het geschatte bedrag van 250.000 euro (of lager). Zij blijft uiteraard nog wel in het huis wonen. Dit wil wel zeggen dat ik een nieuwe hypothecaire lening zou moeten aangaan. Echter is dit niet mogelijk omdat we daarvoor het maandelijkse geld niet hebben. Maar aangezien mijn grootmoeder dan 250.000 euro heeft, schenkt ze bijvoorbeeld ieder kleinkind (mijn nicht en ik) 50.000 euro. Van die 50.000 euro betalen we dan voorlopig onze nieuwe hypothecaire lening af.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 16 jan 2022 20:58

Beste

Een bank zal niet mee gaan in dit verhaal. Een schenking wordt niet aanzien als inkomsten. Secundo dient de waardering van de woning correct te gebeuren. Uw vrees is dat de andere erfgenamen de prijs ‘opdrijven’. Hun vrees is mogelijk dat u de prijs wil ‘onderwaarderen’. Uw grootmoeder mag haar mening hebben, maar zij beslist enkel over haar helft’ Het is ook niet duidelijk hoe u aan die 50.000 per kind komt.
Indien de woning 250.000 waard zou zijn is de helft (aandeel overleden grootvader) toch al blote eigendom van de erfgenamen?
Grootmoeder zal dus geen 250000 krijgen maar hoogstens de helft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2022 12:34

Beste

Aanvullend op de reactie van basejumper: contacteer een notaris voor correct advies en om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Aankoop op lijfrente zou een alternatief kunnen zijn, zodat u de financiering spreidt in de tijd en de aankoopprijs vastlegt (van het deel van uw oma) aan de huidige waarde die correct moet zijn om problemen te vermijden. Het blijft een kans contract, dus bezin voor je er aan begint.

https://www.notaris.be/notaris-tv/wonen ... -lijfrente
https://blog.immoweb.be/nl/verkopen/ver ... lijfrente/

Reclame

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 16 feb 2022 08:39

@Jo23, wat bedoel je met het deel van mijn oma? Nog voor het overlijden van mijn opa had mijn opa in het testament laten plaatsen dat het huis volledig wordt verdeeld onder de 2 kleinkinderen (waaronder ikzelf) en hun 2 dochter (mijn moeder en tante).
Beste

Aanvullend op de reactie van basejumper: contacteer een notaris voor correct advies en om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Aankoop op lijfrente zou een alternatief kunnen zijn, zodat u de financiering spreidt in de tijd en de aankoopprijs vastlegt (van het deel van uw oma) aan de huidige waarde die correct moet zijn om problemen te vermijden. Het blijft een kans contract, dus bezin voor je er aan begint.

https://www.notaris.be/notaris-tv/wonen ... -lijfrente
https://blog.immoweb.be/nl/verkopen/ver ... lijfrente/

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2022 09:45

Contacteer een notaris zodat mogelijke problemen voorkomen worden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”