fraude energieleverancier

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

fraude energieleverancier

#1 , 25 okt 2021 14:20

Beste,

Wij kregen zonet de mededeling van onze energieleverancier dat ons contract hernieuwd is.
Dit aan de huidige torenhoge prijzen...

Ons contract liep nochtans nog tot april volgend jaar. Wij hadden vast contract dat jaarlijks werd herzien.
Nu besluiten zij opeens eenzijdig het contract te vernieuwen aan de hogere tarieven.

Dit kan uiteraard zomaar niet, maar wat zijn onze mogelijkheden?

Niet betalen?
Dure rechtszaak starten...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 25 okt 2021 14:55

ttps://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/hogere-v ... hp&pc=U531

klacht neerleggen bij de economische inspectie

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 okt 2021 16:00

Leverancier aangetekend in gebreke stellen:

Dat deze zijn contractuele verplichtingen zoals voorzien in contractnummer zoveel, tot einddatum contract dient na te leven

Dat u niet akkoord gaat met de eenzijdige prijsverhoging

Dat u klacht neerlegt bij economische inspectie


Als u bij Mega zit zoals in de link: dat zijn idd regelrechte (en intussen veroordeelde) gangsters

Tot het te laat was, kon je nauwelijks of niet terugvinden wàt je nieuwe tarief zou gaan worden - dat moest je ergens terugvinden bij wat hun voorwaarden voor nieuwe klanten waren, en daar dan bij wat als je niet aan de voorwaarden voor "nieuwe klant" voldeed.

Reclame

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#4 , 25 okt 2021 16:34

oké, ondertussen klacht neergelegd. Hopelijk haalt het iets uit

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 25 okt 2021 22:07

Ik denk dat ondertussen bij het publiek al geruime tijd het idee bestaat dat er met een bepaalde energieleverancier iets scheelt. Waar rook is is over het algemeen ook vuur en de strategie van dit bedrijf kan toch niet anders dan uitgedokterd zijn door een bestuur of eigenaar die eerder slecht van inborst is en alleen wil graaien Je zou het eerder gelegaliseerde maffia kunnen noemen. Ook hier werden een jaar of 3 terug spelletjes gespeeld en veel rookgordijnen op getrokken.. Uiteindelijk hebben ze eenzijdig het contract verbroken en een ongelofelijke eindafrekening gestuurd. Daar ik in een super drukke periode zat met werk heb ik dit ,stommerik dat ik ben, over mij laten heen gaan. Ik zou mij schamen moest ik voor zo'n bedrijf werken. We zijn idd goed opgeschoten met de privatiseren van vele sectoren
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 25 okt 2021 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 26 okt 2021 08:45

Blijkbaar niet enige die daar van vast naar variabel contract gezet is

Met tussenstap via sociaal tarief (ooit gehad mjers ?) zou dat naar verluid zelfs contractueel kunnen
(Vast -> sociaal tarief, bij einde sociaal tarief -> "voordeligste" variabel tarief ...)

https://www.standaard.be/cnt/dmf20211025_94146197

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2021 17:28

bij het 'verlies' van recht op sociaal tarief is de energieleverancier inderdaad vrij om een contract te kiezen voor de consument. Ik ben dan ook heel blij dat ze het sociaal tarief nog even gaan verlengen tot het eind van de winter, anders ging dat echt een sociale ramp worden voor heel veel mensen. Stel u voor, allemaal in januari een nieuw contract aan woekerprijzen... In maart gaat het hopelijk al een beetje gemilderd zijn

Terug naar “Consumenten Koop”