Sociale bijdrage voor zaakvoerders in het buitenland gedomicileerd

Frans Jozef
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Sociale bijdrage voor zaakvoerders in het buitenland gedomicileerd

#1 , 12 apr 2021 19:05

Ik heb beb en vraag waar ik tot op heden van niemand een antwoord kan op verkrijgen, heb Uw email adres van Uw website gehaald, hierbij enkele parameters vooraf mijn vraag:

à Ik ben Belg gedomicileerd met mijn echtgenote in het buitenland, ben sinds 2006 gedomicileerd in Ethiopië, daar heb ik een bedrijf, in export naar Belgie, Nederland Duitsland en Japan,
à ik ben wel aangesloten bij DOSZ (Solciale Zekerheid voor Overzeese gebieden)
à Om de export te reguleren is er een Belgische vennootschap BVBA in sept. 2010 in werking gesteld, deze kocht de productuen van een vennootschap geproduceerd in Ethiopie, waarna deze vennootschap de producten doorverkocht aan klanten in diverse landen
à Sociale bijdragen Zelfstandigen zijn betaald voor het inkomen uit deze vennootschap van mijn zoon, wonnende in Belgie, tot en met Sept. 2019, was zaakvoerder
à Sinds Mei 2014 is mijn echtgenote mede zaakvoerder in deze vennootschap, dit echter wel zonder enige vergoeding, (staat vermeding in de statuten, zaakvoerderschap onbezoldigd)
à Ik zelf ben gepensioneed sinds 01/11/2019, mijn echtgenote heeft geen inkomen(huisvrouw), ze is nog niet pensioensgerechtigde leeftijd, =63 jaar
à Gezien de erg moeilijke politieke situatie is het productie bedrijf in Ethiopie stil gelegd, dit vanaf 01/11/2020, we zijn nog steeds in Ethiopie voor alleen vrijwilligerswerk(ontwikkelingshulp)
à Gezien de huidige toestand met corrona in Ethiopie, plannen we wel terugkeer naar Belgie tegen +- 01/07/2021
Kort samengevat, mijn echtgenote heeft geen inkomen, noch vanuit de vennootschap noch van elders en is niet in Belgie gedomicileerd, !
Mijn vraag:
 Ik heb nu pas van een kennis vernomen dat mijn echtgenote Sociale bijdragen diende te betalen vanaf de datum ze mede zaakvoerder is geworden tttz. Mei 2014, is dit juist of niet...???
Mijn zoon in Belgie gedomicileerd, heeft alle Sociale bijdragen betaald op zijn inkomen verworven uit de vennootschap
U zou me een grote dienst bewijzen hier een duidelijk antwoord op te formuleren...
Hoogachtend,
Diedens Frans

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding