Maatschap

jods
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Maatschap

#1 , 18 feb 2019 10:52

Om de erfenis te regelen zit ik samen met mijn vader en zuster in een maatschap. In 2013 na een antidatering door mijn vader contacteerde ik een advocaat. Sindsdien zijn er problemen.

Onlangs ontving ik briefwisseling van een private bank via mijn zuster. In de overeenkomst met die bank staat dat alle briefwisseling naar mijn vader gestuurd wordt. Ik vraag me af of mijn briefwisseling zomaar via mijn zuster kan verlopen (Privacywet?). Uit een en ander blijkt is duidelijk dat ik systematisch buitenspel word gezet.

Er zijn twee mogelijke redenen waarom mijn vader dit doet. Enerzijds probeert hij mij onder druk te zetten om zijn invloed op de erfenis maximaal te laten gelden. Mijn vader vindt mij niet in staat de erfenis te beheren. Dit vertelde hij mij niet bij de oprichting van de maatschap. Anderzijds heeft mijn vader toen hij nog werkte gefraudeerd. Ik kan niet rekenen op de steun van mijn zuster.

Hoe reageer ik hier het best op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 feb 2019 12:09

Wie staat in de statuten van de maatschap aangeduid als beheerder? Ik vermoed uw vader.
Daardoor is hij het die de beslissingen neemt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jods
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2019 12:37

Mijn vader is inderdaad de beheerder.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 18 feb 2019 12:41

Door akkoord te gaan met de statuten hebt u dat dan ook aanvaard. Zo wordt dat typisch geregeld met burgerlijke maatschappen. De ouder schuift de eigendom door naar zijn kinderen, maar behoudt het volledige zeggenschap (over alles) via het beheer ervan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”