Grote som ontvangen van TAK23 verzekering

Topheke
Topic Starter
Berichten: 16

Grote som ontvangen van TAK23 verzekering

#1 , 10 dec 2018 07:33

Beste,

Mijn vrouw heeft vorige week een som van 24.000€ op haar rekening gestort gekregen als gevolg van het overlijden van haar grootmoeder.
Deze is vorige maand gestorven en blijkbaar had zijn voor haar kleinkinderen een TAK23 verzekering aangegaan met telkens één van haar kleinkinderen als begunstigde.

Wij waren niet op de hoogte van deze verzekering en zijn dus (aangenaam) verrast van deze verkregen som. Mijn schoonvader had aan mijn vrouw gevraagd om een kopie van haar identiteitskaart en bankrekeningnummer te geven, maar we wisten totaal niet dat dit zo'n grote som ging zijn, wij dachten maar aan enkele duizend Euro.

Nu, mijn schoonvader gaat ervan uit dat hier geen successierechten betaald dienen te worden, en dat alles via de notaris is geregeld.
Ik ben daar echter niet zo zeker van en het eerste dat ik kan terugvinden is dat dient wel dient aangegeven te worden.

mijn vraag is:
Dit is het enige dat verkregen is door mijn vrouw na het overlijden van haar grootmoeder. Dienen we dit afzonderlijk aan te geven of kunnen we dit samen met de erfenis verkregen door mijn schoonvader bij de huidige notaris regelen?

Kan er iemand aangeven of dit bedrag effectief belastbaar is en aan hoeveel %?

Ik ga er ook van uit dat mijn vrouw zich niet van de domme kan houden en dit gewoonweg niet aangeven?
Staan er boetes op het niet-aangeven van dit bedrag?

Alvast bedankt
Christophe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 10 dec 2018 08:10

Je moet dit al zeker aangeven. De bank stuurt hierover trouwens attesten door naar de fiscus. Rubriek “fictiebepaling”. Je betaalt er normaliter ook successierechten op.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 10 dec 2018 12:19

In Vlaanderen zal daar 3 percent op betaald dienen te worden. Kan in 1 aangifte voor alle erfgenamen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 dec 2018 13:24

Hangt er van af hoe wanneer de schenking feitelijk gebeurd is - ttz op wiens naam, en wanneer de verzekering aangegaan werd, en indien binnen de 3 jaar geleden, of dat geregistreerd werd ...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 11 dec 2018 13:33

Niks van. Het is geen schenking maar een erfenis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 dec 2018 19:18

Niks van. Het is geen schenking maar een erfenis.
Dat weet je dus niet ...

Tak 21/23/44/... worden ook verkocht als schenkingen aan een begunstigde , die uitbetaald wordt op einddatum, of bij overlijden vd schenker (levensverzekering)

Je kan die op moment van schenking (d.i. bij opstelling contract) ook laten registreren, als je niet wil gokken met de termijn van 3 jaar.
Registreerder betaalt

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 11 dec 2018 19:37

Weet ik wel maar dat was totaal de vraag niet.
De vraag gaat over erfenis en niet over schenking.
Je zet de vraagsteller op het verkeerde been door naast de vraag te antwoorden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Topheke
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 12 dec 2018 13:30

Het gaat dus om een levensverzekering aangegaan op 04/10/2007, die nu door overlijden vereffend wordt naar de begunstigden, haar kleinkinderen.
Ieder kleinkind heeft 24.000€ gestort gekregen.

Klopt het dat t.e.m. 12.500€ geen successierechten betaald dient te worden en alles daarboven wel?
ik kon momenteel nog niet het juiste percentage terugvinden.

Indien dit niet mee opgenomen wordt in de aangifte van mijn schoonvader, kunnen wij dit op een vereenvoudigde manier doen? Dit is het enige dat mijn vrouw geërfd heeft van haar grootmoeder.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 12 dec 2018 13:42

Die vermindering is voor nalatenschappen van max 50 000 EUR.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 12 dec 2018 23:16

Die vermindering is voor nalatenschappen van max 50 000 EUR.
Bij dergelijke vermindering is dat bedrag niet per betrokkene, maar voor het geheel van de nalatenschap - toch ?


Wat ik niet goed snap is waarom men die levensverzekering niet als schenking gedaan heeft :?:
Voor wie nog wat jaartjes (>3j ) te verwachten heeft, géén successierechten

Als je daar niet zo zeker van bent, de gewone successierechten - of als de familieband niet in rechte lijn is, registreren @ 7%

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 12 dec 2018 23:41

Voor de nalatenschap.
Nalatenschap= alles wat de overledene nalaat.

Als men het als schenking doet dan is het definitief.
Zonder schenking kan men zich nog bedenken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”