Verwantschap tussen advocaat en client

Magritte
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verwantschap tussen advocaat en client

#1 , 06 dec 2018 17:26

Is het zo dat de rechter beslist welke advocaat hij of zij toelaat ? Ook al is er een directe verwantschap tussen advocaat en zijn / haar client ? En wat als de rechter niet op de hoogte was / is van de verwantschap ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 06 dec 2018 17:33

deontologie:
Art 3
De advocaat behandelt geen zaken van of tegen naaste familieleden of
treedt niet op voor personen die met hem samenwonen of nauw verbonden zijn met die samenwonenden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2018 18:17

Dit is niet iets waar de rechter zich mee te bemoeien heeft. Dit is deontologie. Daarvoor moet men zich tot de stafhouder wenden.

Reclame

Magritte
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2018 18:30

Dan zijn er zaken gebeurd die echt niet kloppen , ik vrees dat het kalf verdronken is ondertussen maar ik vraag me wel af of ik hier idd niet beter melding van doe bij de stafhouder

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 06 dec 2018 19:28

Dat een advocaat geen zaak mag aannemen van een tegenpartij waarbij familie de aanklager is is normaal. Dat een advocaat pleit voor een zaak,waarbij hij/zij of familie aanklager is is de logica zelve. Je mag toch jezelf verdedigen...

Dus de vraag: is de betreffende advocaat advocaat van de tegenpartij en familie/kennis van de aanklagende?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 06 dec 2018 19:33

Maar tegen zijn deontologie (art. 3).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Magritte
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 dec 2018 21:18

Tja , als jullie elkaar tegenspreken , hoe moet een leek het dan weten ?? Ik vind het helemaal niet de logica zelve dat een advocaat zijn zigen familie verdedigt , hier moeten toch eenduidige regels voor bestaan ?

Magritte
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 dec 2018 21:24

En ik vind het al helemaal niet de logica zelve dat de advocaat van de tegenpartij op papier iemand helemaal anders is dan de advocaat die uiteindelijk voor de rechter staat , Het familielid werkt ook niet op het kantoor van die advocaat

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 dec 2018 22:19

En ik vind het al helemaal niet de logica zelve dat de advocaat van de tegenpartij op papier iemand helemaal anders is dan de advocaat die uiteindelijk voor de rechter staat
Een advocaat is niet verplicht om zelf naar de rechtbank te komen. Hij kan een andere advocaat sturen. Denk je nu echt dat ik elke zaak waar mr. Vermassen de advocaat is van een partij, mr. Vermassen zelf komt? Neen, en dat is normaal.

Magritte
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 dec 2018 22:28

Neen en dat is ook mijn punt niet , ik krijg graag antwoord op mijn vraag , niet naast de kwestie , toch heel eeg bedankt , ik heb voldoende reacties gelezen van mensen die toch belang hechten aan een deontologische code en die code zegt , je treedt niet op voor een naaste verwant , daar gong het me ook over , jhet zou me verwonderen mocht meneer Vermassen plots advocaten van een ander kantoor beginnen opsturen ? Maar misschien is dat wel zo , van zo een dingen ben ik niet op de hoogte

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 06 dec 2018 22:40

Een deontologische voorschrift kan tot een vermaning of erger aanleiding geven (binnen de tuchtprocedure van het beroep), maar maakt de rechtsprocedure niet zomaar ongeldig!
Het zijn twee verschillende zaken.
Tuchtprocedures van beroepsverenigingen nemen niet (automatisch) de plaats in van burgerlijke procedures voor een Rechtbank.

Er is dus geen enkele tegenstelling tussen de verschillende antwoorden die u hier het gekregen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Magritte
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 dec 2018 23:03

Ja , daarvan werd ik op de hoogte gesteld
Maar uw antwoord schept wel duidelijkheid , dankuwel

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”