Schuldsaldo op 2 hoofden en scheiding

Bjh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Schuldsaldo op 2 hoofden en scheiding

#1 , 21 nov 2018 20:03

Ik ben gescheiden en ik heb de woning en de lening overgenomen.
Wij hadden een schuldsaldoverzekering op 2 hoofden.
Ondertussen heb ik ook +/- 50% van het uitstaande kapitaal in één keer afgelost (met geld uit een erfenis).
Nu krijg ik de jaarlijkse vraag tot betaling van de schuldsaldoverzekering. Maar deze staat nog steeds op 2 hoofden, ook al is mijn ex nu geschrapt uit de lening.

Ik vermoed dat ik nu eigenlijk veel te veel betaal voor mijn schuldsaldoverzekering, zeker ook aangezien ik meer dan de helft van het geleende kapitaal vervroegd heb terugbetaald en het risico voor de bank nu dus veel kleiner is.

Weet iemand wat mijn opties zijn nu en wat zou je me aanraden om te doen in deze situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 21 nov 2018 20:07

Gaat het over één polis, die uitbetaalt bij het eerste overlijden?

Bjh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2018 20:52

Gaat het over één polis, die uitbetaalt bij het eerste overlijden?
Ja

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 21 nov 2018 21:19

U hebt dus de lening overgenomen. Betekent dat ook dat de bank de verplichtingen van uw partner geannuleerd heeft? Dan zou mijns inziens , voor zover het niet in tegenstrijd is met de andere voorwaarden van de bank, a) uw partner uit de polis kunnen gehaald worden --- heel veel verschil zal het niet maken, maar toch, alle beetjes helpen hé

en b), gezien de schuld sneller gedaald is dan voorzien in de polis, het verzekerd kapitaal evenredig kunnen verlaagd worden.

Bjh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2018 21:58

Ja, mijn ex is volledig geschrapt uit de gewone lening.

Ok, erg bedankt voor het advies.
Het is dus logisch dat ik mijn bank vraag voor een herziening.
Wat als zij daar geen oren naar hebben? Heb ik iets van argumenten om dat af te dwingen? Heb ik nog alternatieve opties?

Ik vind het wel raar dat je zegt dat het niet zoveel verschil zal maken. Momenteel ben ik toch dubbel verzekerd op 2 hoofden en dat reduceren naar alleen op mij, zou ik toch als een groot verschil in risico voor de bank inschatten.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 21 nov 2018 22:13

Ik vind het wel raar dat je zegt dat het niet zoveel verschil zal maken. Momenteel ben ik toch dubbel verzekerd op 2 hoofden en dat reduceren naar alleen op mij, zou ik toch als een groot verschil in risico voor de bank inschatten.

Niet zo heel raar hoor.

De verzekering heeft slechts éénmaal het risico op een overlijden; en dat er twee verzekerden zijn verhoogt wel het risico, maar verdubbelt het zeker niet. Denk ik zo.


En voor de andere aspecten, even het contract inkijken zou ik zeggen. Alternatief is eventueel de lening elders herplaatsen, maar dan moet je wel alle, dus alle, kosten meerekenen. de ssv kan u misschien meenemen :lol:

Bjh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 nov 2018 08:19

Het risico op overlijden is misschien klein, maar dat er 2 verzekerden zijn verdubbelt wel degelijk het risico...

Contract inkijken?
Ik zou aannemen dat dit standaard regels zijn en dat ik hier advies voor zou kunnen krijgen?
Het is niet mijn bedoeling om gans de lening te verhuizen met kosten, maar argumenteren dat mijn svv aangepast zou kunnen worden naar het zwaar verminderde risico (1 hoofd i.p.v. 2 en reeds helft van uitstaande kapitaal ineens afgelost)

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 23 nov 2018 08:44

Wie brengt licht in de tunnel ?

Is er dan niemand die een voorbeeld kan posten, bv voor een koppel dertigjarigen datt 200.000 € wil verzekeren op twee hoofden, met uitbetaling bij de eerstoverlijdende?

Dan pas kan men ernstig discussiëren.



En wat "contract inkijken " betreft, er zijn inderdaad een aantal standaardregels, maar in elk individueel dossier kunnen aparte voorwaarden voorzien zijn, zij het maar in de voorbereidende correspondentie bijvoorbeeld, waarnaar dan in het eigenlijke contract gewoon verwezen wordt. Ook diè voorwaarden blijven m.i. geldig.

Bjh
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 nov 2018 18:25

Argenta eiste dat we de ssv op 2 hoofden namen. Daarvoor kregen we toen wel 0,1% korting op de rentevoet (misschien inderdaad geen onbelangrijk detail...).

Betekent dat dan dat ik eigenlijk geen poot heb om op te staan? (buiten beleefd vragen natuurlijk :-))

Terug naar “Echtscheiding”