geldigheid geschreven overeenkomst

shai
Topic Starter
Berichten: 1

geldigheid geschreven overeenkomst

#1 , 22 okt 2018 01:01

Even de situatie schetsen ; mijn ex vriendin heeft in 2009 een huis gekocht. Eigenlijk wij maar we hebben het op haar naam gezet omdat mijn vorige woning te koop stond en we anders 10% moesten betalen. We dachten dat we dat later konden laten aanpassen in een akte maar blijkbaar voorziet de wet dat niet tenzij je trouwt maar we wilden om de juiste reden trouwen. (het zou toch moeten voorzien worden in deze tijden waar vele samengestelde gezinnen zijn) We hadden een testament opgesteld zodat ik toch ook wat zekerheid had. Ik heb er meer geld ingestoken en heb 90% van de renovatiewerken alleen gedaan. 10 later gaan we uit elkaar en zit ik met een probleem. Ik ben invalide dus wou hier graag blijven wonen. We zijn uiteindelijk overeen gekomen dat ik het van haar zou overkopen op lijfrente (aangezien ik geen lening bij de bank krijg met mijn uitkering) met de clausule dat als ik kom te sterven het huis weer van haar is. Maw ik betaal het huis voor haar af. We stellen ook een bedrag vast dat ik aan haar moet en 5 jaar de tijd heb om dit te betalen. Dit hebben we op papier geschreven in 2-voud gel,'gelezen en goedgekeurd' vermeld en getekend.
In principe is het al mijn huis maar omdat het op haar naam staat moet ik nu nóg eens de registratiekosten en aketekosten betalen. Voor dezelfde woning ! We hebben ook een verkoopovereenkomst opgesteld voor de notaris die zij ook al had getekend. Ik moest dus gewoon de datum invullen en het binnenbrengen bij de notaris.
Zij is gaan huren wat een voorlopige oplossing was tot ze een nieuwe partner zou vinden en dan zou kopen.
Nu,2 jaar later, krijg ik plots een mail van haar met de boodschap dat ze het 2 jaar heeft laten rusten en dat ze toch niet achter de overeenkomst kan staan en erop terug wil komen. Ze wil dat ik het ofwel koop van haar voor een hoger bedrag of dat we het verkopen. Ik had het dus nog niet naar de notaris gedaan omdat ik haar vertrouwde en terwijl ook kon bijsparen voor de registratiekosten. Ik viel achterover. Ik wil niet op de overeenkomst terugkomen want normaal had dit allang gebeurd geweest. Dus wat ze dan heeft laten 'rusten' blijft de vraag maar een deal is een deal.
Ik vermoed dat zij haar eerst heeft laten inlichten wat mij angst inboezemt.
De vraag is dus , als ik dit aanvecht hoeveel waarde heeft die overeenkomst in een rechtbank ? Kan zij daar op terugkomen ?
En wanneer heb je recht op een pro deo ?
Thanks !

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”