Schenking buiten testament

ruben1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenking buiten testament

#1 , 16 jul 2018 01:10

Mijn grootmoeder wil een schenking doen van een redelijk groot bedrag €100.000+ buiten het testament. Ze wil dit liefst gewoon via de bank regelen omdat ze het niet ziet zitten om veel papierwerk te regelen.

Ze is niet meer van de jongste en er is dus een kans dat ze overlijdt voor de periode met terugwerkende kracht ten einde is.

Wordt deze schenking in rekening gebracht bij het opmaken van de verdeling van de eigendommen/kapitaal als ze zou gaan voor deze periode? Of is het toch het voordeligste om dit te laten noteren bij de notaris?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 jul 2018 11:06

Als de schenker van hoge leeftijd is, is het altijd beter te werken met de nodige documenten en registratie. Dan betaal je 3 % en daar ben je mee vanaf. Bij overlijden binnen 3 jaar, betaal je anders heel wat meer.

Ben jij de enige erfgenaam? Hoe lang je oma ook zal leven, die schenking heeft invloed op de verdeling van haar erfenis. Kan jij dit bedrag krijgen? Krijg je daar niet te veel mee? Een deel teruggeven aan de andere erfgenamen kan altijd. In dat geval telt de 'verzachte periode' zolang oma leeft.
Misschien toch eens met een notaris babbelen, waar alle elementen boven komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”