Juridisch actie ondernemen tegen moeder

Liesa93
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Juridisch actie ondernemen tegen moeder

#1 , 18 mar 2018 15:47

Hallo

Ik zit eigenlijk met een vervelende situatie. Mijn ouders zijn sinds 2005 gescheiden. Een rechter besloot dat de drie kinderen voltijds bij mijn vader moesten verblijven. Mijn moeder werd namelijk opgenomen in een psychiatrische instelling en kwam heel snel met de verkeerde mensen in contact. (Alcohol, drugs, ...) Mijn vader stemde wel in dat wij af en toe eens op bezoek konden bij mijn moeder. In het begin ging dit goed en als kind vond je het tof je mama te zien. Maar na verloop van tijd merk je op dat de situatie ongezond is. Het is zelf tot op een punt gekomen dat ik als oudste dochter mijn vader moest opbellen omdat ze opnieuw maar eens stomdronke thuiskwam van café. Ondertussen heb ik al 5 jaar alle contact verbroken (sinds mijn 20ste). Mijn moeder betaalt al 8 jaar geen allimentatie aan mijn vader. Ze is ook nooit tussengekomen voor medische kosten, of onderwijskosten, ... Dit ondanks het feit dat mijn vader al meermaals bij zijn advocaat is geweest om dit aan te vechten. Ondertussen ben ik als eerste van de drie kinderen afgestudeerd en werk ik sinds september 2016 in het onderwijs en ben ik met mijn partner een huis aan het bouwen.
Graag zou ik mezelf en mijn broer/zus veilig stellen van eventuele financiële eisen van onze moeder. Ik denk bijvoorbeeld aan schulden, onderhoudsplicht, ... ik heb geen zin dat ze plots komt aankloppen aan onze nieuwe voordeur om geld te krijgen!! Zij heeft nooit omgekeken naar haar kinderen, en ik wil mijn toekomst ook niet op het spel zetten voor zo iemand!
Wie heeft tips? Hoe ga ik het best te werk? Met wie neem ik best contact op?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 18 mar 2018 16:45

Als ze komt aankloppen voor geld moet je gewoon neen zeggen als je niet wil helpen. Als ze ondanks je vraag om hier mee te stoppen toch doorgaat kan je klacht wegens stalking neerleggen.

Mocht ze in een rusthuis terechtkomen en ze zelf onvoldoende middelen hebben dan zal het OCMW waarschijnlijk akkoord zijn dat jij niet moet tussenkomen gezien de situatie uit het verleden.

Bij haar overlijden moet je de erfenis weigeren als je zeker bent dat er alleen schulden zijn. Dit kan dus pas na haar overlijden. Niet alleen voor u maar ook voor uw kinderen. Daarvoor moet je na haar overlijden langs bij de notaris. Je kan ook aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving doch dit kost je wat meer als er niets te erven valt.

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 19 mar 2018 00:07

Best ook stoppen met langs te gaan.
Indien kinderen minderjarig waren zal OCMW weinig weerwerk bieden maar als blijkt dat kinderen +18 waren en dan nog contact hadden met moeder - woonde nog op zelfde adres wordt het heel moeilijk om niet te moeten betalen dus best alle contact ook de andere kinderen inlichten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”