extra kosten in apart huurcontract

musicitems
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

extra kosten in apart huurcontract

#1 , 17 dec 2017 00:58

Beste

Vorige week heeft de huurder het contract opgezegd. Een week eerder vroeg ik een premie aan. De premie werd goedgekeurd, maar nu mag ik een aantal jaar de huurprijs niet aanpassen (enkel indexeren).

Nu de huurder de woning verlaat wil ik van de gelegenheid gebruik maken om een aantal verbetering/renovatiewerken aan te brengen. Als ik dat doe, kan ik geen verhoging doorvoeren van de huurprijs.

Ik vroeg me af als ik dat kan omzeilen door het huurcontract te behouden maar een extra vergoeding te vragen via een extra contract.
BV Ik wil 630 euro krijgen, huur is nu 600 euro. In het huurcontract staat 600 euro (zodat ik wettelijk in orde ben om de premie te behouden), maar er is een extra contract waarin aan de huurders gevraagd wordt om 30 euro te betalen voor????

Kan zoiets, of heeft er iemand een idee hoe ik en een beperkte prijsverhoging kan doorvoeren en de huurprijs toch kan behouden?

Alvast bedankt
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 dec 2017 09:03

Neen, dat kan niet. Je kan niet van 2 walletje eten. Eerst steun vragen aan de overheid en dan nog aan de huurder.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 17 dec 2017 09:58

Beste

Vorige week heeft de huurder het contract opgezegd. Een week eerder vroeg ik een premie aan. De premie werd goedgekeurd, maar nu mag ik een aantal jaar de huurprijs niet aanpassen (enkel indexeren).

Nu de huurder de woning verlaat wil ik van de gelegenheid gebruik maken om een aantal verbetering/renovatiewerken aan te brengen. Als ik dat doe, kan ik geen verhoging doorvoeren van de huurprijs.

Ik vroeg me af als ik dat kan omzeilen door het huurcontract te behouden maar een extra vergoeding te vragen via een extra contract.
BV Ik wil 630 euro krijgen, huur is nu 600 euro. In het huurcontract staat 600 euro (zodat ik wettelijk in orde ben om de premie te behouden), maar er is een extra contract waarin aan de huurders gevraagd wordt om 30 euro te betalen voor????

Kan zoiets, of heeft er iemand een idee hoe ik en een beperkte prijsverhoging kan doorvoeren en de huurprijs toch kan behouden?

Alvast bedankt
Tom
Dat is geen juridische vraag maar een vraag hoe kan ik op een illegale manier meer huur vragen.
Als u toekomstige huurder later klacht indient etc, zal je alles moeten terug betalen + boete.
Vraag dit waar je u premie ontvangen hebt of het kan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 17 dec 2017 10:28

Waarvoor hebt u die premie ontvangen/aangevraagd?
Wat zijn de werken die u nu nog wil laten uitvoeren? Zijn die werken verschillend van de reden waarvoor u de premie kon kriigen?

Hoelang heeft de huidige huurder het pand bewoond? Is zijn huur intussen geïndexeerd, of is er ruimte voor indexatie?

Hebt u al een nieuwe huurder die een huurcontract tekende?

musicitems
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2017 10:49

Ik begrijp dat dit overkomt alsof ik van 2 walletjes wil eten, maar ik kreeg de premie voor opstijgend vocht. De reden waarom ik de huur wil verhogen heeft niets te maken met het opstijgend vocht, maar met het feit dat ik extra werken wil uitvoeren in de woning.

De huurder heeft plots de huur opgezegd, waardoor ik nu -vroeger dan verwacht dus- de zolder kan inrichten met 1 extra kamer + bijkamertje. Ik wil ook de keuken vervangen. Maw ik kan deze werken de komende 5 jaar niet uitvoeren zonder de huurprijs te laten stijgen en de premie te behouden.

Het is een andere situatie als de mensen de premie willen gebruiken om de woning te verbeteren en daar dan een hogere huurprijs voor te vragen. Ik wil de huurprijs verhogen (met 20 euro maar) om toch een beetje van de kosten die ik ga maken voor de zolderkamers en de keuken te recupereren.

Ik heb het probleem aangekaart bij de dienst die de premie toekent, maar daar hebben ze een duidelijke bekrompen zwart-wit visie. Enerzijds een opknappremie geven en anderzijds het opknappen van je woning tegenhouden.

Had ik geweten dat de huurder 1 week nadat ik de premieaanvraag deed de huur zou opzeggen, dan had ik de premieaanvraag ingediend na de zolder/keuken en had ik wel probleemloos recht op de premie, na verhoging huur.

Ik zoek naar een manier waarop ik in het huurcontract het originele bedrag kan behouden, maar een extra (legaal) contract er kan aan toevoegen voor iets. Alleen weet ik niet wat dat iets kan en mag zijn. Bv contract gebruik roerend goed dat niet in het eigenlijke huurcontract opgenomen is. Ik denk daarbij aan gebruik vaatwasmachine, microgolf,...

Alvast bedankt om de denkoefening met mij te maken

Tom

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 17 dec 2017 11:02

Uw antwoord geeft een heel wat klaarder beeld van de situatie.

Maar kosten die u nu doet zullen (nu nog) niet mogen vertaald worden in een huuraanpassing.

Als u die werkenlaat uitvoeren is het misschien raadzaam een piste te onderzoeken waarin u overeenkomt met de huurder dat hij de gedetailleerd omschreven werken laat uitvoeren, en dat u hem de kosten voorschiet/betaalt mits terugbetaling op x aantal maanden; uiteraard zonder intrest.

Voordeel : de aanpassingen zijn NU gebeurd,
Nadeel : u zal bijna verplicht zijn om een kortlopend contract te maken van drie jaar, om niet levenslang aan een te kleine huur vast te zitten.

Alternatief : wat zou het nadeel zijn indien u de premie niet aanvaardt, en u de volledige vrijheid behoudt?

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 17 dec 2017 11:07

A propos, vergeet niet na te zien of er voor de werken (extra kamer) geen vergunning moet aangevraagd worden...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 dec 2017 11:14

Je mag de huur zomaar niet opslaan na het uitvoeren van werken.
Dat is aan regels gebonden
https://immo.vlan.be/m/advies/advice-nl/14613/14613-nl

musicitems
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 dec 2017 11:28

Premie is 1000 euro, ik zou die dus niet graag laten schieten.

Als ik 20 euro meer vraag, dan is dat op 5 jaar een bedrag van 1200 euro.

Het verschil is niet zo groot. Ideale scenario is natuurlijk dat ik beide kan doen, maar zoals ik het tot nu toe hoor is er niet echt een mogelijkheid om dat te doen.

Andere denkpiste is dan huurprijs op 620 euro afficheren, maar in het huurcontract de huurprijs (600 euro) behouden. Dan aan de toekomstige huurders de reden/situatie uitleggen en vragen om 20 euro/maand apart te betalen. Als ze dat 11 maand of meer doen, doe ik al voordeel. Of ben ik nu heel naïef dat ze dat zullen doen. Ik verhuur met immokantoor en die mensen zoeken wel betrouwbare huurders.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 17 dec 2017 12:36

Je mag de huur zomaar niet opslaan na het uitvoeren van werken.
Dat is aan regels gebonden
https://immo.vlan.be/m/advies/advice-nl/14613/14613-nl

Inderdaad, niet bij dezelfde huurder.

Vandaar dat ik zou aansturen op een contract van korte duur, met de werken zoals aangegeven; anders toch eens nakijken of de premie opweegt tegen het verbod om de huurprijs deftig aan te passen. Ik mag aannemen dat een aanpassing van 20 € bjlange niet overeenkomt met de hoger huurwaarde na aanpassingen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 17 dec 2017 13:16

Als u getekend hebt voor de subside met de voorwaarde dat je de huur niet mag opslagen, dan is dat zo contractueel vastgelegd.

Code: Selecteer alles

Andere denkpiste is dan huurprijs op 620 euro afficheren, maar in het huurcontract de huurprijs (600 euro) behouden. Dan aan de toekomstige huurders de reden/situatie uitleggen en vragen om 20 euro/maand apart te betalen.
Dat zijn onwettige achterpoortjes, de huurwet zegt dat alle kosten in het huurcontract moet opgenomen worden.
Wat u ook bedenkt het is onwettig, u huurder kan altijd de teveel betaalde sommen terug vorderen.
Wat ga je bedenken als de huurder de €20 niet betaald, hij heeft een contract van €600.

Je mag geen renovatie werken uitvoeren als het pand verhuurd is.
Je gaat uzelf in moeilijkheden brengen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”