ontoerekeningsvatbaar

vraagsteller585
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

ontoerekeningsvatbaar

#1 , 03 mar 2019 19:11

Hallo,

mijn vader is terminaal ziek en mijn moeder is aan het dementeren.
Ze zijn samen eigenaar van een huis, waar ze beide nog wonen.
Ik had gehoord dat in het geval dat mijn vader helaas zou heengaan, het huis niet kan verkocht worden?
Klopt dat?
Want het geld van de verkoop zal nodig zijn om een rusthuis voor mijn moeder te betalen, ze kan niet alleen wonen.

Als het klopt, wat zou een oplossing zijn?
Haar nu ontoerekeningsvatbaar laten verklaren en mijn broer of ik (of iemand extern aangesteld) als bewindsvoerder?
De bewindsvoerder kan wel het huis laten verkopen?


Ik dacht ook misschien dat mijn ouders het huis nu kunnen schenken aan mijn broer en mij.

Dan kunnen wij het verkopen wanneer het nodig is juist?

Alvast bedankt voor advies.
Mvg,
Steven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 03 mar 2019 20:56

Is handelingsonbekwaam -ontoerekeningsvatbaar is een term uit get strafrecht.
Iemand die dementeert is dus mogelijk wilsonbekwaam en dat wordt vastgesteld door een geneesheer.
Vonnis bij vrederechter aanstellen bewindvoerder voor moeder.
Als vader wel handelingsbekwaam is kan men nu starten anders ook daar bewindvoerder.
Bespreek de zaak met notaris en geneesheer.

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 mar 2019 21:03

Indien uw beide ouders nu al wilsongeschikt zijn, zal een notaris geen schenking toelaten (gelet op het gebrek aan een geldig geuite wil). Overigens is het fiscaal onverstandig om eerst onroerend goed te schenken om het nadien te verkopen. Dan betaalt u registratierechten voor niets. Wat u beter doet, indien uw moeder toch nog als afdoende wilsbekwaam kan worden beschouwd, is zo snel mogelijk een zorgvolmacht laten opmaken, waarin u het recht verkrijgt om daden van beschikking te stellen. Maar het lijkt mij al te laat, als ik uw verhaal lees.

Bij het overlijden van uw vader, verloopt het anders inderdaad zoals u zegt. U bent ingevolge diens overlijden, als erfgenaam mede gerechtigd in het onroerend goed. Dan kan u enkel verkopen (in beginsel openbaar) aan de hand van een machtigingsprocedure die gevoerd moet worden voor de vrederechter. Uw moeder zal dan inderdaad onder bewind gesteld moeten worden om geldig vertegenwoordigd te worden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”