Verkoop huis en erfenis

Johanna1965
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis en erfenis

#1 , 03 mar 2019 17:45

Mijn ouders zijn 80 jaar en nog levende en gaan hun huis verkopen. Er zijn 5 kinderen, waarvan er 3 hard werken en 2 hun dagen vullen met niksen. De 2 kinderen krijgen vaak geld toegestopt door mijn moeder. De 3 werkende kinderen vrezen dat als het huis verkocht is, mijn moeder de 2 niet werkende kinderen nog meer cash geld gaat toestoppen. Hoe kunnen we dit best vermijden en oplossen
Mijn ouders zijn niet van plan om hun geld te verdelen zeggen ze...maar mijn moeder heeft een verborgen agenda en wil volgens mij de 2 niet werkende kinderen cash geld overhandigen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 mar 2019 17:51

As ze dat cash geeft is daar niets aan te doen.
U gaat dat achteraf niet kunnen bewijzen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Johanna1965
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2019 13:21

En hoe zit het dan met de fiscus...stel dat ze 100.000 euro cash overhandigd aan 1 kind en binnen de 3 jaar overlijd een ouder of allebei...in principe draaien dan alle kinderen op voor de erfbelasting op die 100.000 euro, niet?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 04 mar 2019 13:33

Dan moeten de kinderen-erfgenamen aantonen waaraan de erflater dat geld heeft besteed.
Als ze dat niet kunnen wordt het bij de erfenis geteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 mar 2019 13:47

Jullie zijn als erfgenamen hoofdelijk aansprakelijk, elk in verhouding tot het eigen erfdeel tot het betalen van de verschuldigde erfbelasting. Onderling hebt u dan wel regres voor hetgeen u boven wat u ontvangen hebt, zou betaald hebben op de andere erfgenamen of legatarissen.

Dit is een netelige doch veel voorkomende kwestie, helaas. Meestal wordt aangeraden om met een aantal kinderen een buitengerechtelijke lastgeving te delen, zodat u overzicht hebt van de verrichtingen die met de rekening van uw ouders gebeuren en onderling controle kunt uitoefenen op elkaar. Daarvoor moet u naar de notaris en moeten uw ouders natuurlijk wel instemming geven.

Het is niet de klassieke fictiebepaling van 3 jaar waar u zich zorgen om moet maken, maar het verregaand vermoeden van eigendom van onroerende goederen (obv akten waarover de fiscus zou beschikken), dat enkel ontkracht kan worden door een tegenstrijdige titel dat de verkoop van het onroerend goed bewijst. Zelfs dan verkeert u in moeilijk vaarwater, want dan gaat de fiscus uitgaan van de aanwezigheid de verkoopprijs in het vermogen van de erflater op het ogenblik van het overlijden.

Johanna1965
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2019 20:59

Ok mensen..hartelijk dank voor de info....Mvg...Johan

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”