Roerend deel overschrijven naar notarisrekening

HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Roerend deel overschrijven naar notarisrekening

#1 , 02 mar 2019 19:21

Nalatenschap, geld op bankrekeningen van gestorven persoon.
Geld geblokkeerd (wetgeving) bij overlijden.
Er wordt me, met als motivatie

"Om de facturen van de nalatenschap te betalen, stel ik u hierbij voor de gelden van de nalatenschap te deblokkeren naar mijn kantoor. "

het volgende voorgesteld:

"Deblokkering van "financiele tegoeden", door "alle tegoeden, alle gelden en geldelijke waarden ... ter vrije beschikking te stellen door de betrokken rekeningen af te sluiten en de tegoeden over te schrijven op rekening van de voornoemde notarisassociatie".

Ik ben door een eerdere familiale ervaring met een erfenis (meer bepaald een poging om mij een bankdocument te doen tekenen waar verdeelpercentage velden blanco waren gelaten), voorzichtiger geworden, zonder daarin te overdrijven.
Nu is mijn vraag hier, of het een gangbare methode is, dat geerfd geld niet direct van rekening van overledenen naar eigen rekening wordt geschreven, maar via een notarisrekening.
Ik betaal dan nog liever de notarisfactuur apart, met eigen geld ipv het te erven geld.
Want het betreffende document leest bijna als een afstaan van het geldelijk deel van de erfenis.
Het "vrije" in die "ter vrije beschikking" lijkt me eerder vrijheid van notaris dan van erfgenaam te lezen.
Of ben ik hier inderdaad aan het overdrijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 mar 2019 19:58

Bent u de enige erfgenaam?
Zo ja, waarom moet het geld naar u komen via een notaris?
Er dient niet verdeeld te worden....

Of juist wel en gaat de notaris het roerend vermogen verdelen tussen de erfgenamen?

ps: Het lijkt me dat u het bericht van de notaris te achterdochtig leest! Dat hij de erfenis voor zichzelf gaat houden is op zijn minst onwaarschijnlijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 mar 2019 21:27

Een notaris die erfgoederen zou ontvangen op een persoonlijke rekening, begaat een grove deontologische fout met zware tuchtrechtelijke gevolgen.

In het kader van vereffeningswerkzaamheden gebeurt het wel eens dat de notaris gelden ontvangt op zijn derdenrekening, teneinde de nalatenschapsboedel te vereffenen ten aanzien van de schuldeisers en vervolgens te verdelen onder de erfgenamen.

Een derdenrekening heeft als wezenskenmerk het feit dat deze gelden fiduciair worden aangehouden in naam en voor rekening van de cliënt. U behoudt om die redenen zakenrechtelijke bescherming op de rekeningtegoeden, indien dit een geruststelling zou zijn.

U bent inderdaad een tikkeltje te achterdochtig als u het mij vraagt.

Reclame

HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mar 2019 22:21

Ik zocht naar verklaring voor een omslachtiger gang van zaken die ik, vanuit mijn perspectief, als overbodig beschouw.
Gelden staan op bankrekeningen, en kunnen na vrijgave, al dan niet verdeeld maakt niet uit, gewoon direct naar bankrekeningen van bestemmelingen.
Als me dan wordt gevraagd te handtekenen voor een omweg lijkt me dat dubieus.
En vooral als de vrijgave wordt "gekoppelverkocht" met die omweg.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 mar 2019 23:36

Indien er uitzicht is op een vlugge afhandeling, is die omweg via notaris niet nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2019 09:53

Notaris is aangesteld door andere erfgenaam (totaal 2) en een huidige mede eigenaar met vruchtgebruik.
Bij een vorig nalatenschap (3 jaar terug) werd me voor de vrijgave van geblokkeerde rekeningen van overledene
- bij bank 1 een document ter ondertekening voorgelegd die onaangekondigd het roerend deel op rekening bracht van andere erfgenaam die mondeling beweerde dat ze mijn deel daarna "in de hand zou geven". Ik tekende en maanden later nog steeds wachten.
- bij bank 2 een herinneringsdocument dat verwees naar een 6 maanden eerder gestuurde versie door de bank, die vroeg naar de verdelingspercentages van de erfenis.
Die andere erfgenaam schoof dat onder mijn neus ter ondertekening, maar de percentage velden waren blanco gelaten, wat ik met de ervaring van bank 1 in achterhoofd weigerde, waarna die verdeling enige weken later toch ingevuld raakte, ik tekende, en ik mijn rechtmatig deel rechtstreeks overgeschreven kreeg.

Vandaar dat ik in deze nieuwe kwestie enige voorzichtigheid, ja "achterdocht", aan de dag leg.
Ik heb de betreffende notaris zopas voorstel gestuurd om te wachten met die vrijgave tot het onderzoek van de erfenis is beeindigd, en dat ik eventuele eerder gewenste betalingen gerelateerd tot het nalatenschap nog liever met eigen geld betaal, dan dat ik carte blanches uitreik en moet rekenen op goodwill.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mar 2019 13:01

neem dan zelf een notaris dat kost niets meer en er is extra controle/advies

HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 mar 2019 20:06

Welke facturen moeten er betaald worden opdat een notaris een "ontwerp van nalatenschap" kan maken?

De andere erfgenaam heeft rekeninguittreksel (had klaarblijkelijk machtiging tot opvragen gekregen van overledene) hier achtergelaten, waarop samen een 50000 staat.

Begrafeniskost dikke 5000, andere overlijden gerelateerde kosten miniem.
Blijft dus 45000 op geblokkeerde rekening. Dat moet de notaris toch enige zekerheid bieden op betaling van toekomstige facturen, waarom dan het hele bedrag asap naar een gecontroleerde rekening?

Kan dit verzocht geweest zijn door andere ervende?

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#9 , 04 mar 2019 12:58

Lastig parket.

Provisionering?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”