testament opmaken

atir
Topic Starter
Berichten: 29

testament opmaken

#1 , 02 mar 2019 13:49

Ik ben gehuwd met scheiding van goederen, maar in de akte staat dat mijn echtgenoot het vruchtgebruik erft op al mij roerende en onroerende goederen. Ik heb 2 kinderen uit mijn vorig huwelijk en mijn echtgenoot heeft 3 kinderen uit een vorig huwelijk.
Ik heb van mij ouders een som geld geërfd en zou willen dat mijn kinderen dit zouden erven zonder dat mijn echtgenoot hier het vruchtgebruik over heeft. Hoe kan ik dit best formuleren in een zelf opgesteld testament.
Mijn echtgenoot zou het vruchtgebruik van nog meer dan 50% van mijn erfenis over houden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 mar 2019 14:06

Een testament maken.
In de geschetste omstandigheden kunt u dat geld in volle eigendom aan uw kinderen nalaten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 mar 2019 14:35

Indien uw huidig testament een eigenhandig testament is, verscheurt u het best in duizend stukjes. Indien het een plechtige akte is (notarieel of internationaal testament) kan u best langsgaan bij een notaris voor een nieuw testament met herroeping van alle vorige uiterste wilsbeschikkingen.
Qua omschrijving is er weinig aan: uw echtgenoot heeft krachtens het wettelijk erfrecht sowieso een aanspraak op het vruchtgebruik over uw gehele nalatenschap. U formuleert beperkend dat dit geldt: "met uitsluiting van een geldsom van [zoveel] euro, waarop mijn kinderen een recht in volle eigendom zullen verkrijgen."

Reclame

atir
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 02 mar 2019 14:42

Bedankt

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 mar 2019 23:33

Volgens de wet-Valkeniers kan men, in een nieuw samengesteld gezin, waar geen gemeenschappelijke kinderen zijn, het vruchtgebruik beperken tot de gezinswoning. Wel met notariële akte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”