Financiële rechten bij overlijden ex-echtgenoot

Withofs Lieve
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Financiële rechten bij overlijden ex-echtgenoot

#1 , 26 feb 2019 09:53

Beste,

Wij hebben te horen gekregen dat mijn ex-echtgenoot zwaar ziek is en opgegeven is.
Wij hebben nog 2 schoolgaande kinderen, 1 in het hogeronderwijs en 1 in het 5de middelbaar, met co-ouderschap en gedeelde kosten.
Hoe gaat dit verder? Is er ergens een financiële tegemoetkoming zodat ik mijn kinderen de zekerheid kan bieden dat zij financieel sterk staan om hun studies te kunnen blijven doen nadat hun papa is te komen overlijden? Is er iets van wezengeld? Of is er voor mij ergens iets waar ik financieel recht op heb zodat ik mijn kinderen de toekomst kan geven in hun studies?
Ikzelf ben wel hertrouwd maar mijn huidige echtgenoot is teruggevallen op invaliditeit na een herseninfarct.
Is er ergens een instantie waar ik terecht kan?

Alvast bedankt voor de info.

Mvg,
Withofs Lieve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 26 feb 2019 10:10

Na het overlijden van je ex neem jij als overblijvende ouder alleen verder het ouderschap op. Je krijgt een aanvullend kindergeld (halfwezentoeslag van zo n 80€/maand/kind). Voorts heb je mogelijks recht op studietoelagen.

Als je kinderen erfden mag je uit die fondsen (die jij voor je minderjarig kind verstandig moet beheren) putten om studiekosten te betalen. Als er te verkopen vastgoed is moet je voor je minderjarig kind toelating krijgen van de rechter.

Daar je hertrouwd bent kan je geen rechten laten gelden op een eventueel pensioen via je ex.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”