verdeling erfenis

Elke77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verdeling erfenis

#1 , 25 feb 2019 09:46

Hallo
een vraagje...

mijn grootouders hebben mij (en mijn ex) meer dan 15 jaar geleden geld geleend voor het kopen van een huis.
Dit werd volledig terugbetaald. We zijn een aantal x verhuisd en die papieren van terugbetaling (2010) vinden zowel mijn ex als ik niet meer terug.

Nu stelt mijn tante (dochter van grootouders die inmiddels overleden zijn) de vraag of dit wel effectief gebeurd is.
Ze wil dit voor de rechter trekken als we geen bewijs van betaling leveren.

Ze beweert dat ik een stuk van haar erfenis heb gekregen en dat mijn moeder hierdoor een stuk moet laten vallen van de erfenis om aan haar te geven.

Mijn grootouders zijn in 2014 en 2015 overleden. Ze waren in het bezit van een aantal appartementen die nu verkocht zullen worden.
Is het zo dat bij de verkoop mijn moeder een deel van de verkoop moet laten vallen omdat mijn grootouders mij geld geleend hebben (in 2004)? Kan dit?

Wanneer mijn grootouders nog leefden, deden zij met hun geld toch wat ze wilden? Een erfenis is toch het geld/onroerend goed dat ze nog hadden op het moment van overlijden? En niet al het geld dat ze voor hun overlijden bezaten?

Het geld is dan trouwens ook terugbetaald geweest, dus wij staan recht in onze schoenen.

We vragen ons gewoon af of hierover een rechtszaak kan gespannen worden.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 feb 2019 12:26

Indien de lening niet werd terugbetaald dan zou die nog in de erfenis zitten. Werd bij de successieaangifte die lening vermeld in het actief van de nalatenschap?

Alleszins moet de eiser bewijzen dat er een lening werd afgesloten + dat die nog opeisbaar is (nog niet verjaard).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2019 13:53

Als je de datum weet van de terugbetaling dan kan je bank wellicht nog iets terugvinden, het is nog net geen 10 jaar terugbetaald dus je maakt daar een kans (probeer zo correct mogelijke periode en bedrag op te geven want is duur geval anders). Ik vraag mij trouwens af of dit wel aan de orde is in de verdeling tussen tante en moeder je bent zelf geen erfgenaam en je moeder heeft niets met jouw wel of niet terugbetaling lening te maken. Lijkt me eerder dreigement om meer uit de erfenis te halen. Als ze niet terugbetaald zou zijn is deze waarschijnlijk in verjaring en tante kan pas nu een eerste aanmaning naar jou sturen die je dan gewoon aangetekend betwist. Als ze dan nog niet van ophouden weet is ze verplicht naar rechtbank te gaan. Wat je moeder wel kan voor hebben is dat je tante bij de notaris weigert te tekenen en dan zal de notaris wellicht niet uitbetalen. Gevolg daarvan is dat je moeder op haar beurt naar rechtbank moet om verdeling te bekomen. En dat kan ook een geval van lange duur worden.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 25 feb 2019 14:05

Het is inderdaad zo dat uw tante dat niet zomaar kan laten "inhouden" op het erfdeel van uw moeder. Het enige dat -als aan alle reeds vermelde voorwaarden is voldaan- ze zou kunnen proberen is om terugbetaling van de lening bij u te vorderen (ten voordele van haarzelf én van uw moeder).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Elke77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2019 15:26

Bedankt al voor de reacties!

De lening werd nergens vermeld. Was iets tussen mijn grootouders en mij (en mijn ex). We hebben, dacht ik (is intussen al 14 jaar geleden :o ), wel een papier opgemaakt met handtekeningen van mijn opa, ex en mezelf. Maar nooit ergens geschreven bij notaris, bank of opgenomen in nalatenschap of iets dergelijks.

Volgens mij kan ze ons niets maken... of toch zeker mijn mama niet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 25 feb 2019 16:42

Neen zonder bewijs kan ze niets.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”