handgift (lang) na echtscheiding

josefientje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

handgift (lang) na echtscheiding

#1 , 24 feb 2019 20:30

Hallo,


Ik heb op dit forum over dit onderwerp wat gezocht maar geen (duidelijk) antwoord gevonden.

Mijn ex-man en ik zijn meer dan 8 jaar geleden gescheiden. Tijdens ons huwelijk had hij een handgift ontvangen van zijn ouders. Op een rekening van hem en met een aangetekend schrijven ter begeleiding als aantonen van datum (in geval van overlijden binnen de 3 jaar).
Dit geld is gebruikt bij de aankoop van onze woning toen.

Toen wij gescheiden zijn is er in onze EOT opgenomen dat na verkoop "het saldo van de prijs komt ten goede aan beide partijen, ieder voor de helft".


We zijn nu vele jaren later en bij discussie over de verblijfsregeling begint hij te dreigen dat hij "zijn" helft van dat geld gaat terugvragen. Kan hij dat zomaar? Is hij niet akkoord gegaan dat dat verdeeld werd bij de scheiding? En zo nee, is dat niet al lang verjaard?


Alvast bedankt voor een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 24 feb 2019 20:41

Bij notaris staat toch vereffening en verdeling op papier met zijn handtekening ?

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2019 03:21

Of het geld in de gemeenschap is gekomen tijdens het huwelijk is dit afhankelijk van het huwelijkscontract dat je toen had. Maar aangezien er niets van gemeld is bij de scheiding denk ik dat de ex niet veel kan.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 feb 2019 18:25

Tenzij bij een stelsel van algemene gemeenschap, blijft zo'n gift steeds eigendom van de begunstigde. Die heeft het recht om dat bedrag vooraf op te vragen , voor de verdeling. Indien er niets vermeld is in de scheidingsakte, kan hij mi. herziening vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

josefientje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2019 10:06

Of het geld in de gemeenschap is gekomen tijdens het huwelijk is dit afhankelijk van het huwelijkscontract dat je toen had. Maar aangezien er niets van gemeld is bij de scheiding denk ik dat de ex niet veel kan.
Wij waren getrouwd met gemeenschap van goederen op enkele details na (vermeld in aparte akte). Voor zover ik al had begrepen is een handgift nooit deel van de gemeenschap.
Hij heeft inderdaad zijn handtekening gezet onder dat bewuste zinnetje.

Tenzij bij een stelsel van algemene gemeenschap, blijft zo'n gift steeds eigendom van de begunstigde. Die heeft het recht om dat bedrag vooraf op te vragen , voor de verdeling. Indien er niets vermeld is in de scheidingsakte, kan hij mi. herziening vragen.
Dit lijken me 2 tegenstrijdige zinnen. "het recht vooraf op te vragen, voor de verdeling" vs. "hij kan mi. herziening vragen".


Indien er nog inzichten of meningen zouden zijn hoor ik het graag, alvast bedankt voor jullie input.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 26 feb 2019 11:58

Indien jullie werkelijk gehuwd zijn met een contract gemeenschap van goederen dan is alles gemeenschappelijk. Ook "persoonlijke" handgiften.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”