Testament

CattyGeuens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Testament

#1 , 23 feb 2019 10:27

Beste,

Mijn moeder is overleden op zaterdag 16/02/2019. Volgens mijn zuster heeft mijn moeder een testament laten opmaken waarin ze mijn zus het nodige nalaat alsook bevoegdheden betreft bankzaken. Tot op heden heb ik officieel nog niets vernomen van een eventueel testament of bank om de nodige papieren te moeten tekenen. Hoe moet dit verder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 feb 2019 11:34

Het is nog kort dag, Maar neem zelf een initiatief. Begin al met zelf de bank te verwittigen dat uw moeder is overleden. Er kan een testament bestaan maar men kan u niet onterven. U moet minstens 1/4 van de nalatenschap krijgen.
Dat van die bevoegdheden voor bankzaken is flauwekul. Zo iets bestaat niet. Alle volmachten en derg. stoppen bij het overlijden van de opdrachtgever.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rica
Berichten: 303

#3 , 23 feb 2019 16:31

Vraag bij het CRT (bij de Koninklijke Federatie van het notariaat in Brussel) na of uw moeder een testament heeft liggen bij een notaris. Dit kan je aanvragen met een kopie van de overlijdensakte en is gratis.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je moeder haar testament in bewaring heeft gegeven bij je zus. Dan moet zij dat testament laten registreren.
Het is niet zo dat u 'automatisch' op de hoogte wordt gebracht van het bestaan van een testament. Iemand moet het initiatief nemen om de notaris, waar het testament in bewaring is, op de hoogte te brengen van het overlijden van uw moeder, of het testament, dat zich ergens bij een familielid of vertrouwenspersoon, of thuis bevindt, te laten registreren. Maar zoals Wanton zegt, het is allemaal zeer recent. Ik zou toch zijn advies volgen met de banken, waar uw moeder een rekening had, op de hoogte te brengen van haar overlijden, zodat de rekeningen met zekerheid geblokkeerd worden. Maar zeer waarschijnlijk heeft uw zus dat al gedaan. Van de geblokkeerde bankrekeningen kunnen wel de begrafeniskosten en nog openstaande facturen van uw moeder betaald worden (cf elektriciteit, water, huishuur...).

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2019 03:50

Zelf een notaris nemen, die zal dan wel uitzoeken of er een geregistreerd testament is. Aangezien je zus al bezig is om alles naar haar kant te trekken zal je moeten uitkijken dat er niet al een en ander aan het verdwijnen is.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 25 feb 2019 18:18

De bank zal een verklaring geven met daarop de saldo's zoals die waren op de achtend van het overlijden. Bij twijfel kan u de documenten van daarvoor opvragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 feb 2019 19:46

Had zus een volmacht op de rekeningen van moeder?
Dan uw notaris bij mogelijk probleem alle bankafschriften van moeder ( kan tot 10 jaar terug) laten opvragen. Uiteraard kan u dat ook zelf tegen een kost.
JurecaBE moderator

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”