Erfenis verkoop van huis

xxZargothxx
Topic Starter
Berichten: 8

Erfenis verkoop van huis

#1 , 22 feb 2019 12:09

Hallo iedereen.

Een aantal jaar geleden is mijn moeder overleden en hebben ik en mijn zuster een deel feitelijk geërfd.
Mijn vader bezit vruchtgebruik van 2 huizen en een appartement.

Nu is 2 jaar geleden een van de huizen verkocht (waar ik geen geld van gezien heb) blijkbaar advocatenkosten van de toen nog gebeurende scheiding en succesierechten,...

Nu is vorige week het tweede huis verkocht en vroeg ik me af wat voor deel ik er van zou krijgen als zoon; 1/8?

En gaat er van mijn som nog iets af als de vader nog schulden heeft of enkel zijn som?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 feb 2019 12:23

Jij en je zus waren dus iedere voor 1/8 al naakte eigenaar. Uw vader voor de helft volle eigenaar en vruchtgebruiker.
Hebben jullie ooit iets moeten ondertekenen bij de notaris ivm deze verkopen? Zijn jullie al meerderjarig?

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 22 feb 2019 12:48

Volgens mij heeft na de verdeling van de erfenis de vader de helft van de volle eigendom, plus het vruchtgebruik op de andere helft (of anders gezegd, voor 100% vruchtgebruik, en de helft naakte eigendom)
De zoon en dochter hebben elk 1/4 van de naakte eigendom.

Wat me vreemd lijkt in dit verhaal: het lijkt alsof TS niet op de hoogte was (en dus ook niet meegetekend heeft) bij die twee verkopen ?

Om te bepalen welk deel TS zal krijgen, moet de waarde bepaald worden van het vruchtgebruik. Daar zijn verschillende tools voor. Volgens de fiscus is bvb het vruchtgebruik 32% van de volle eigendom (dus van de verkoopprijs...) als de vruchtgebruiker tussen 65 en 69 jaar oud is. In dat geval zou TS volgens mij 1/4 van 68% van de verkoopprijs moeten krijgen.

Schulden van de vader kunnen m.i. niet betaald worden met het deel van TS. (tenzij er schulden in de erfenis zaten ...)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 22 feb 2019 13:08

Een huis kan niet verkocht worden zonder akkoord van alle mede-eigenaars. Ook moeten alle eigenaars bij het verlijden van de akte aanwezig zijn of zich laten vertegenwoordigen met een notariële volmacht (die hij ook moet ondertekenen).
Het feit dat het huis verkocht is zonder tussenkomst van TS is het bewijs dat hij geen mede-eigenaar was. Zo eenvoudig is het!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

xxZargothxx
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 22 feb 2019 18:46

Ja inderdaad bij beide verkopen hebben we ondertekend.
Deze 2de woning vorig weekend, dat zou 350.000 zijn ( -35.000 kosten nog eens)

Nu had ik als voorstel van vader gekregen onderhands te regelen voor mij en mijn zus 25.000, is dat ongeveer juist of word er met mijn voeten gespeeld?

Alvast bedankt

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 22 feb 2019 19:23

35000 EUR kosten??? Waarvoor?
Om te weten op hoeveel u recht heeft moet u nagaan welk aandeel in het huis door u destiijds werd geërfd.
Dat kunt u zien in die successieaangifte, alsook online op MyMinfin.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 feb 2019 15:27

Die kosten zijn toch voor de kopers?

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 25 feb 2019 20:48

Best een eigen notaris nemen en alles laten nakijken.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 25 feb 2019 20:57

Ik zou verwachten dat de verkopende notaris uitbetaalt (na aftrek kosten en schulden) volgens de eigendomsaandelen ...

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 feb 2019 01:35

Als je denkt dat er iets niet volledig in de haak is best eigen notaris aanstellen , het kost niets extra en dan weet je beter waar je staat

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”