Erven, kopen op lijfrente of ...

Wimgu
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erven, kopen op lijfrente of ...

#1 , 20 feb 2019 21:15

Een goede vriend van me is 70j.
Hij heeft geen ouders meer, nooit getrouwd geweest en geen kinderen.
Er zijn wel broers en zussen in leven die op hun beurt nog wel kinderen hebben.
Hij heeft een behoorlijk vermogen (deels in beleggingen die systematisch vrijkomen (hij wil niet meer inkopen in extra beleggingen maar genieten van het gespaarde vermogen dat hij heeft en systematisch vrijkomt)).
Alsook heeft hij een eigendom (nieuwbouwappartement).
Hij is van plan om via de notaris mij als begunstigde op te geven zodat ik in de toekomst zijn appartement zal erven.
Nu vroegen wij ons af wat de meest voordelige optie is buiten gewoon basic erven zodat hij in de (hopelijk verre) toekomst zijn appartement toch nog aan mij kan nalaten.
Als ik me niet vergis zal er bij het ingaan van de erfenis een waardebepaling gebeuren door de notaris waarop ik erfenisrechten zal moeten betalen (ik dacht 60%? als geen familielid zijnde).
Is het een optie om nu al het appartement in lijfrente van hem aan te kopen (met behoud van vruchtgebruik uiteraard) zodat hij momenteel er financieel (nog) beter van wordt en waardoor ik minder of geen erfenisrechten zal moeten betalen?
Zijn de tarieven van lijfrente vastgelegd of kunnen wij onderling een maandelijks bedrag afspreken en dit dan laten notuleren zodat het appartement bij overlijden onmiddellijk in mijn volle eigendom komt? Of moeten hier alsnog rechten op betaald worden?
Uiteraard staat hij/wij open voor nog andere ideetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 feb 2019 15:57

Laat u in deze bijstaan door een notaris van in het begin. Er bestaan waarderingsregels om een verkoop op lijfrente correct toe te passen. Er zit wel een addertje onder het gras indien de koper ook de erfgenaam is.
Er is ook een andere aanpak nodig als de verkoper wenst blijven te wonen. Dus : notariswerk!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”