Vraag erfenis huis terug geven

Gwen35
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Vraag erfenis huis terug geven

#1 , 17 feb 2019 12:29

Hallo,

Een 5tal weken geleden is mijn papa overleden. En 5 dagen erna is mijn grootmoeder overleden. Mama van mijn papa. Ik heb nu vernomen omdat mijn vader eerst is overleden dat nu alles naar mij komt... geld en een huis.... nu was mijn vraag kan ik dit huis teruggeven aan mijn mama want haar notaris beweert van niet. Is dat waar? Ik wilde dat huis teruggeven. Kan ik dit niet doen via schenking ofzo???? Ik baal er zo erg van.

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 17 feb 2019 12:36

kan je iets meer info geven? Van wie was het huis: persoonlijke eigendom van je vader, waar hij samen met zijn wettige echtgenote (je moeder) in woonde? In dat geval is de woning beschermd als gezinswoning én heeft je moeder (als ze volgens het wettelijk stelsel gehuwd zijn) het vruchtgebruik van de woning. Jij bent dan wel naakte eigenaar, maar zij mag er in wonen. Was de woning van je grootmoeder (van vaderskant) en wonen je ouders daar in, dan ben je na het overlijden van je grootmoeder én je vader, effectief volledige eigenaar van de woning, maar dan nog kan je de regeling om daar te wonen verder toe staan aan je moeder. In principe zelfs gratis. Je mag daar zelf toe beslissen.

Gwen35
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2019 12:53

Hallo.
Mijn oma had 2 huizen. Dat ene huis heeft mijn vader nog geerft en dit wordt bewoond door mijn moeder. Het andere huis wordt niet meer bewoond en dit stond nog op mijn grootmoeder haar naam. Maar omdat ik mijn mama niet wilde laten stikken wilde ik dit huis teruggeven maar blijkbaar zou dit niet kunnen.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 17 feb 2019 13:02

Dan mag je mama door haar huwelijksband met je vader bij vruchtgebruik blijven wonen in de (gezins)woning. Het leegstaande huis, daar gebeurde toch niets mee? Dus daar kan je kiezen: bijvoorbeeld: je verkoopt het in de staat waarin het zich bevindt en je gebruikt de gelden om het huis waar je naakte eigenaar van bent en waar je moeder in woont, goed te renoveren (dat mag je) je kan het lege huis ook verhuren en de gelden gebruiken om de woonst van je moeder te renoveren. Of de gelden op een spaarrekening plaatsen en bewaren voor de tijd dat je moeder zorg nodig heeft en je haar een comfortabel en aangenaam verblijf in het rusthuis wil gunnen. Kinderen moeten namelijk financieel bijspringen als hun ouders dat niet kunnen betalen. Met die gelden kan je haar dat comfort dan (later) geven.

Gwen35
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2019 13:14

Ok dank je maar ik woon nu ook in een sociale woning. Ben verplicht om te verhuizen dan? In het huis zelf kan ik niet gaan wonen (teveel kosten).

Gwen35
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2019 13:21

Sociale huis staat om mn vriend zn naam . We zijn niet gehuwd. Ook geen samenlevingscontract.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 feb 2019 16:50

Je betaald nu successiekosten op de erfenis van dat huis. Dan schenkingsrechten om het aan uw moeder te schenken. En als ze komt te overlijden, betaal je een 2de maal successiekosten. Blijkbaar heb jij geld teveel.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 17 feb 2019 17:41

Sociale woning : zorg er dus voor dat je het huis dat je van grootmoeder erft, zo vlug mogelijk verkoopt!! Het huis van je vader, waar moeder in woont, mag je hebben zo lang moeder leeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gwen35
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2019 18:20

Mava105 excuseer moest ik zoveel geld hebben zou ik die vraag niet stellen 😞 ik heb totaal niks

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 feb 2019 21:18

woon je officieel samen op het adres van de sociale woning? In dat geval kan je idd beter de "lege" woning van de hand doen als de sociale dienst aan de weet komt dat je een woning bezit kan het zijn dat er allerlei complicatie's opduiken voor de huurvoorwaarden van je domicilie-adres.

Gwen35
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 feb 2019 08:27

Ja mijn naam staat er ook bij . Dus zo rap mogelijk dit huis verkopen dan?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 18 feb 2019 10:00

Maar de huisvestingsmaatschappij zal ook rekening houden met de sommen op uw spaarrekening om te bepalen of jullie nog recht hebben op een sociale woning.

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 18 feb 2019 10:13

Maar de huisvestingsmaatschappij zal ook rekening houden met de sommen op uw spaarrekening om te bepalen of jullie nog recht hebben op een sociale woning.
Is dat effectief zo? Ik ken anders wel wat waar ik er heel gerust in ben dat ze intussen een paar huizen zelf cash zouden kunnen aankopen, maar die (m.i. overigens terecht!) gewoon in het huis blijven dat hen heel wat jaren geleden werd toegewezen.

Gwen35
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 feb 2019 10:33

Gisteren heb ik vernomen dat er nog een bepaalde som aan mij komt ook pffff.... het zal verhuizen worden vrees ik.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 18 feb 2019 12:12

Toch erg als men een erfenis verkrijgt! Miserie man :lol: :lol: :lol:
Maar geen nood: gewoon erfenis verwerpen en alles blijft zoals het is...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”